5 uitgebreide voorbeelden van whitepapers
Visé by Bastien Konfourier

5 uitgebreide voorbeelden van whitepapers

Zo check je de kwaliteit van je whitepapers

Heb je een paar goede voorbeelden van whitepapers? Die vraag krijg ik vaak. Een goede whitepaper maken is namelijk behoorlijk lastig. Daarom heb ik 5 voorbeelden van whitepapers op een rij gezet.

Per whitepaper geef ik een korte uitgebreide review met wat er goed is en wat er beter had gekund. Zo kunnen we er allemaal van leren. Als basis voor een zo objectief mogelijke review gebruik ik de checklist “Zo maak je een effectieve whitepaper“.

Een paar opmerkingen vooraf:

  • Het is absoluut niet mijn bedoeling om whitepapers af te kraken. Het zijn allemaal goede whitepapers. Mijn doel is om te leren van de verbeterpunten, zodat we allemaal nog betere whitepapers kunnen ontwikkelen.
  • Al is de beoordeling verre van wetenschappelijk, ik heb wel een soort weging toegepast om te zorgen dat de zaken die er echt toe doen meer invloed hebben op de eindscore dan de nice-to-haves. Onderaan dit artikel een korte toelichting hierop.
  • De genoemde bedrijven zijn klanten van Vakmedianet en de whitepapers zijn in ons beheer ontwikkeld. Bij een aantal ben ik zelfs direct betrokken geweest. Kritisch naar je eigen werk kijken is lastig, maar wel heel goed om te doen. Oordeel zelf of ik objectief genoeg ben. :)
Wil je weten wat een whitepaper precies is en hoe je er maximaal resultaat mee kunt boeken? Lees dan onze basisgids over whitepapers: Wat is een whitepaper en hoe scoor je ermee?

Op naar het eerste whitepaper voorbeeld!

whitepaper voorbeeld 1

Basisgegevens

Titel: De noodzaak van een goede handschoen
Onderwerp: Veiligheidshandschoenen
Merk: ATG Glove Solutions
Doelgroep: Arbo- en veiligheidsprofessionals
Aantal pagina’s: 8

Bekijk het origineel

Inhoud

Toont kennis en expertise

Ik behoor natuurlijk niet tot de doelgroep. Maar ook als leek kan ik zien dat de whitepaper hele specifieke, inhoudelijke informatie bevat die een arbo-/veiligheidsprofessional kan helpen om een weloverwogen keuze te maken voor de juiste handschoen voor zijn collega’s.

Geeft antwoord op een specifieke vraag

Dit is een verbeterpunt. De whitepaper beantwoordt eigenlijk de vraag “Waar moet ik op letten bij het kiezen van een goede veiligheidshandschoen?”. Dit komt echter niet expliciet als vraag terug in de intro. De intro scoort gelukkig wel wat punten met de zinnen: “Dat maakt de materie buitengewoon complex, en de keuze voor de juiste handschoen heel moeilijk. Dit whitepaper geeft u de noodzakelijke achtergrondinformatie.”

Richt zich duidelijk op een specifieke doelgroep

De doelgroep wordt niet expliciet aangesproken in de intro. Dat is wel aan te raden, want het roept herkenning op bij de lezer. Gelukkig wordt er in de intro wel een situatie geschetst die voor de doelgroep (arbo- en veiligheidsprofessionals) waarschijnlijk herkenbaar is.

Informeert de lezer objectief en is niet commercieel

De whitepaper is behoorlijk productgericht. Dat is in dit geval niet erg, omdat het selecteren van een goede veiligheidshandschoen een serieuze zaak is. Deze whitepaper helpt de lezer een beter geinformeerde keuze te maken. En de aanbieder (een handschoenenfabrikant) promoot niet rechtstreeks zijn eigen product.

Biedt voldoende informatie

De whitepaper biedt 6 pagina’s met informatie. Het zijn wel ruim opgezette pagina’s met relatief veel beeld. Dit maakt het prettig om te lezen, maar het lijkt daardoor wel meer dan het is. Toch denk ik dat de whitepaper voldoende informatie biedt. Er liggen wel kansen om bepaalde onderwerpen verder uit te diepen in andere whitepapers of blogs bijvoorbeeld.

Indeling & vormgeving

Voorpagina met sterke kop + onderkop

De kop “De noodzaak van een goede handschoen” is goed gekozen. Jammer dat de ondertitel ontbreekt. Bijvoorbeeld: “Zo maak je de juiste keuze”. Dat zou wel helpen om de lezer te verleiden om verder te lezen. De lezer weet nu op basis van de voorkant niet direct wat hij kan verwachten.

Inhoudsopgave

Hier kan ik helaas geen sterren voor uitdelen, want de inhoudsopgave ontbreekt. Een inhoudsopgave biedt de lezer overzicht en nodigt uit om verder te lezen.

Korte samenvatting

Ontbreekt helaas. Wordt ook wel de “executive summary” genoemd. Biedt lezers met weinig tijd de service om snel te lezen wat de conclusies zijn en nodigt natuurlijk uit om het gehele document alsnog te lezen.

Duidelijke opbouw met hoofdstukken en tussenkoppen

Er zijn koppen en tussenkoppen, maar ze worden niet helemaal consequent toegepast. Op pagina 7 ontbreken tussenkoppen bijvoorbeeld. Er is wel volop gebruik gemaakt van alinea’s en witruimte, dus het blijft gelukkig erg overzichtelijk.

Korte eindconclusie

Ontbreekt. De whitepaper eindigt zo wat abrupt op pagina 7. Een korte conclusie of checklist zou de lezer erg helpen om het geleerde nog eens op een rijtje te zetten.

Afsluiting met call-to-action

Nette achterpagina met call-to-action en contactinformatie. Dit wordt vaak vergeten, maar is natuurlijk heel belangrijk om je commerciële doelstelling te behalen. Natuurlijk zou een call-to-action naar aanvullende content hier nog beter zijn, maar die moet je maar net hebben.

Pagina met bronvermeldingen

In de tekst wordt verwezen naar onderzoek en er worden claims gemaakt, maar helaas zonder bronvermelding. Dat is jammer, want het draagt bij aan de geloofwaardigheid van het verhaal.

Maakt gebruik van kaders & andere visuele elementen

Deze whitepaper maakt goed gebruik van kaders om bepaalde informatie uit te lichten. Visuele hulpmiddelen, zoals diagrammen of tabellen ontbreken.

Ontwerp is verzorgd en professioneel

Zeer uitgesproken en professioneel ontwerp. Naar mijn idee wat rommelig, maar dat is een kwestie van smaak.

Conclusie

Al met al een goede en mooie whitepaper met hele nuttige informatie voor de doelgroep. Qua indeling en hulpmiddelen voor de lezer kan het beter, maar het uitgesproken ontwerp en het goede gebruik van witruimte en kaders maken veel goed.

Whitepaper voorbeeld 2

Basisgegevens

Titel: Roetfilterprobleem, wat nu?
Onderwerp: Roetfilters
Merk: Diesel Büchli
Doelgroep: Autotechnici
Aantal pagina’s: 9

Bekijk het origineel

Inhoud

Toont kennis en expertise

Voor zover ik het kan beoordelen een zeer diepgaande whitepaper over een heel specifiek onderwerp. De whitepaper gaat in op de techniek, op de problematiek, op regelgeving, op klantadvies en reikt oplossingen aan. En ik heb een nieuw woord geleerd: ruilroetfilter.

Geeft antwoord op een specifieke vraag

Ook hier scoort deze whitepaper uitstekend. De kop is een vraag en die wordt vervolgens uitgewerkt in een Q&A, met vier vragen en antwoorden. Heel duidelijk voor de lezer en nodigt uit tot downloaden en lezen als je het antwoord op deze vragen zoekt.

Richt zich duidelijk op een specifieke doelgroep

De doelgroep wordt niet direct benoemd, maar de foto op de voorpagina spreekt boekdelen. Heel herkenbaar voor de doelgroep. Deze whitepaper download je alleen als je jezelf herkent in de foto.

Informeert de lezer objectief en is niet commercieel

Dit is een tweesnijdend zwaard. Aan de ene kant biedt de whitepaper een schat aan waardevolle, technische informatie. Aan de andere kant ligt de afzender en met name de dienst van de afzender er in de twee laatste pagina’s nét te dik bovenop. Zo wordt de lezer zich er eerder van bewust dat de informatie daarvóór vooral dient om je in de richting van de dienst van de afzender te duwen. Vanwege de uitstekende inhoud is het niet echt storend, maar het kan voor de lezer wel enige afbreuk doen aan de geloofwaardigheid. Daarom net geen 5 sterren.

Biedt voldoende informatie

De whitepaper biedt 7 pagina’s met grotendeels waardevolle informatie. Als je wilt weten hoe je de meest voorkomende problemen met roetfilters op de juiste manier kunt oplossen, helpt deze whitepaper je echt verder. Of de twee pagina’s over het reinigen van het filter veel waarde toevoegen kan ik niet helemaal beoordelen. Mijn gevoel zegt dat ze deze info wellicht beter verderop in de funnel bij de opvolging van de leads kunnen aanbieden.

Indeling & vormgeving

Voorpagina met sterke kop + onderkop

Duidelijke en sprekende kop. En hoewel er geen onderkop is, maakt het kader met de simpele inhoudsopgave veel goed. Als je regelmatig een probleem met een roetfilter moet oplossen, dan wil je dit gewoon lezen.

Inhoudsopgave

Zo simpel kan het zijn. Een korte en krachtige inhoudsopgave op de voorpagina maakt direct duidelijk wat je kunt verwachten.

Korte samenvatting

Ah, die zit er niet in. Geen groot gemis, maar hier kan ik geen punten geven.

Duidelijke opbouw met hoofdstukken en tussenkoppen

Goed gebruik van duidelijke hoofdstukken en tussenkoppen. De dichtheid van de tekst is wel vrij hoog. Meer gebruik van witruimte zou de leesbaarheid bevorderen.

Korte eindconclusie

Eindconclusie of korte terugblik ontbreekt. Kan de lezer helpen om beter te onthouden wat echt van belang is.

Afsluiting met call-to-action

Heel goed dat ze verwijzen naar aanvullende content. Alleen jammer dat de call-to-action niet opvalt, waardoor lezers de aangeboden video eerder over het hoofd zien.

Pagina met bronvermeldingen

Een aantal bronnen wordt in de tekst genoemd, maar een volledige bronvermelding was mooier geweest.

Maakt gebruik van kaders & andere visuele elementen

Uitstekend gebruik van illustraties en afbeeldingen. Her en der worden ook kaders gebruikt, maar daar zou het nog wat creatiever kunnen.

Ontwerp is verzorgd en professioneel

Een heel functioneel ontwerp dat denk ik goed past bij dit onderwerp en deze doelgroep. Het heeft wat weg van een lesboek. Het is natuurlijk geen topdesign, maar dat hoeft niet af te doen aan de toegevoegde waarde van de whitepaper. Qua branding zou het natuurlijk beter zijn om een herkenbaarder en meer uitgesproken ontwerp te kiezen.

Conclusie

Hele goede whitepaper met uitgebreide en goed gestructureerde antwoorden op hele praktische vragen. Wel wat puntenaftrek voor de laatste twee pagina’s en het ontbreken van samenvatting en conclusie, maar desondanks vier sterren.

Download de checklist

Een goede whitepaper maken is best lastig. Daarom hebben we een handige checklist ontwikkeld. Of je de whitepaper nu zelf maakt of je het uitbesteedt, met deze checklist erbij maak je altijd een whitepaper die je (potentiële) klant écht verder helpt.

 

Whitepaper voorbeeld 3

Basisgegevens

Titel: Zo formeert u een eHRM-dreamteam
Onderwerp: eHRM software
Merk: Visma
Doelgroep: HR Managers
Aantal pagina’s: 9

Bekijk het origineel

Inhoud

Toont kennis en expertise

Twee onafhankelijke experts gaan diep in op een hele specifieke vraag binnen een heel specifiek thema. De whitepaper dus toont zeker veel kennis en expertise. Dat het advies door twee onafhankelijke adviseurs wordt gegeven is sterk. De leverancier vertelt niet zijn eigen, gekleurde verhaal.

Geeft antwoord op een specifieke vraag

Ook deze whitepaper geeft gestructureerd antwoord op één specifieke vraag. Of de term “eHRM-dreamteam” daarbij voldoende herkenning oproept betwijfel ik. De titel bekt lekker, maar voor de herkenbaarheid was iets van “eHRM implementeren? Zo stelt u een werkgroep samen” beter geweest.

Richt zich duidelijk op een specifieke doelgroep

Vooral HR managers houden zich bezig met eHRM, dus de titel is vooral voor HR managers veelzeggend. Los daarvan zijn er weinig herkenningselementen om te zien voor wie deze whitepaper bedoeld is. Het gebruik van een stockphoto helpt ook niet mee, al is het bij zo’n onderwerp natuurlijk lastig om relevant en herkenbaar beeldmateriaal te vinden. Want hoe ziet een typische HR manager eruit?

Informeert de lezer objectief en is niet commercieel

Dat zit bij deze whitepaper wel goed. Natuurlijk is er een achterblad met de nodige informatie over Visma, maar los daarvan is het een objectief verhaal door twee onafhankelijke experts.

Biedt voldoende informatie

De whitepaper biedt 7 pagina’s met uitgebreide informatie die de HR manager echt kan helpen om de juiste keuzes te maken bij de samenstelling van een werkgroep.

Indeling & vormgeving

Voorpagina met sterke kop + onderkop

De eerste whitepaper met kop én onderkop. De term “eHRM-dreamteam” wekt nieuwsgierigheid op. Ook goed dat er op de voorpagina een korte intro staat met de vragen die de whitepaper beantwoord.

Inhoudsopgave

Yep, aanwezig. Al is hij wel erg minimalistisch, zonder pagina-aanduiding.

Korte samenvatting

Heel netjes. Voor de inhoudsopgave een korte samenvatting die de lezer een goed beeld geeft van waar de whitepaper over gaat.

Duidelijke opbouw met hoofdstukken en tussenkoppen

De hoofdstukindeling is goed, maar tussenkopjes ontbreken. Dat is jammer, want het zijn vrij lange stukken droge tekst. Tussenkopjes maken een tekst dan een stuk beter scanbaar.

Korte eindconclusie

Ook de conclusie zit er netjes in. Helpt de lezer alles nog even op een rijtje te zetten en vormt een goede afsluiting van de whitepaper.

Afsluiting met call-to-action

Hier is veel aandacht aan besteed. Verwijzingen naar alle social media kanalen en een maandelijkse nieuwsbrief. Een verwijzing naar een whitepaper die antwoord geeft op een vervolgvraag was natuurlijk ideaal geweest, maar die heb je bij het publiceren van een whitepaper niet altijd.

Pagina met bronvermeldingen

Er wordt in de whitepaper niet verwezen naar bronnen, dus een pagina met bronvermeldingen is in dit geval niet nodig. De meeste andere whitepaper gebruiken wel bronnen, maar hebben geen bronvermeldingen. Vandaar ondanks het ontbreken toch 2,5 ster.

Maakt gebruik van kaders & andere visuele elementen

Het minimalistische en zakelijke ontwerp is hier een bewuste keuze. Toch zou de whitepaper een stuk meer uitnodigen tot lezen als er beter gebruik werd gemaakt van kaders en andere visuele elementen. Dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat de whitepaper daarmee niet meer zakelijk is. Een paar foto’s van de heren die aan het woord zijn had ook zeker iets toegevoegd.

Ontwerp is verzorgd en professioneel

Zie punt hierboven. Gebruik van stockphoto doet wat af aan de uitstraling, zeker omdat het als enig beeld wordt gebruikt.

Conclusie

Inhoudelijk een hele goede whitepaper die diep ingaat op een specifiek onderwerp. Gebruik van twee onafhankelijke expert is een pluspunt. Verder zitten vrijwel alle onderdelen erin, waaronder een samenvatting en een conclusie. Als het ontwerp wat leesvriendelijker en origineler was geweest had ik hier 5 sterren kunnen uitdelen.

Whitepaper voorbeeld 4

Basisgegevens

Titel: Goede veiligheidsschoenen, een gezond fundament
Onderwerp: Veiligheidsschoenen
Merk: Elten
Doelgroep: Veiligheidskundigen
Aantal pagina’s: 10

Bekijk het origineel

Inhoud

Toont kennis en expertise

De whitepaper biedt uitgebreide informatie over het belang van veiligheidsschoenen vanuit het oogpunt van de doelgroep. Er komen geen specialisten aan het woord. Dat had de whitepaper meer autoriteit kunnen geven.

Geeft antwoord op een specifieke vraag

Natuurlijk geeft de whitepaper antwoord op de vraag “Waarom zijn goede veiligheidsschoenen belangrijk?”. Maar deze vraag wordt niet expliciet gesteld in de opening. Gelukkig staat er op de tweede pagina wel een duidelijke introductie waarin je leest welke antwoorden de whitepaper geeft.

Richt zich duidelijk op een specifieke doelgroep

Het zou beter zijn om in de introductie te benoemen voor wie de whitepaper is bedoeld. Aan de andere kant: als je niks met arbeidsveiligheid te maken hebt, zul je niet snel een whitepaper over veiligheidsschoenen downloaden. Het lijkt er dan ook op dat de auteur er vanuit gaat dat de whitepaper gelezen wordt door de juiste doelgroep.

Informeert de lezer objectief en is niet commercieel

De gegeven informatie is uitgebreid en lijkt objectief.  De whitepaper heeft echter een sterke branding, toont producten van de leverancier en het is niet duidelijk wie de auteur is. Het was bijvoorbeeld beter geweest om een onafhankelijk expert aan het woord te laten om meer gewicht te geven aan de claims die gedaan worden.

Biedt voldoende informatie

De whitepaper biedt 8 pagina’s met waardevolle informatie. Door het gebruik van afbeeldingen en witruimte, is de informatiedichtheid is niet heel hoog. Dat is goed voor de leesbaarheid, maar je leest er sneller doorheen dan je zou denken. Een ruime voldoende.

Indeling & vormgeving

Voorpagina met sterke kop + onderkop

De kop is duidelijk en de onderkop beeldend. Toch denk ik dat het beter is om het vraagstuk waar je in de whitepaper antwoord op geeft duidelijker in de kop te verwerken. Dat spreekt de lezer direct aan en nodigt uit tot verder lezen.

Inhoudsopgave

Hele goede en duidelijk inhoudsopgave. De beste tot nu toe.

Korte samenvatting

Ook aan de samenvatting is gedacht, al vind ik hem wat aan de lange kant.

Duidelijke opbouw met hoofdstukken en tussenkoppen

De hoofdstukindeling is in orde, maar ook hier wordt onvoldoende gebruik gemaakt van tussenkoppen. Daardoor ontstaan lange blokken tekst die lastig te scannen zijn.

Korte eindconclusie

Weer een goede score. Al is de conclusie wat algemeen en licht commercieel getint.

Afsluiting met call-to-action

Er is een call to action voor meer informatie. Hier liggen natuurlijk nog wel kansen om de lezer extra informatie te bieden.

Pagina met bronvermeldingen

Het is een terugkerende hiaat: geen bronvermelding. Terwijl er toch echt cijfers over letsel worden genoemd in de whitepaper. Duidelijk een algemeen verbeterpunt.

Maakt gebruik van kaders & andere visuele elementen

De whitepaper is sterk visueel, met name door het uitbundige gebruik van sprekende afbeeldingen. Kaders worden ook nuttig gebruikt, zoals op pagina 2 en pagina 6. Hier en daar schiet het gebruik van afbeeldingen van schoenen misschien wat door, maar het is in ieder geval duidelijk waar de whitepaper over gaat.

Ontwerp is verzorgd en professioneel

Eigenzinnig ontwerp dat goed past bij de huisstijl van de fabrikant. De gebruikte foto’s zijn uniek en sfeervol. Het gebruik van de schoen als een soort opsommingstekens in het stappenplan op pagina 7 vind ik overkill, maar het past wel in de stijl.

Conclusie

Een visueel sterke whitepaper die qua inhoud goed is, maar daar wel wat punten laat liggen. Hij is door de sterke branding en de afbeeldingen van schoenen wat aan de commerciële kant en compenseert dit niet door bijvoorbeeld een onafhankelijke expert aan het woord te laten. Desondanks is de geboden informatie goed en helpt het de lezer zeker op weg bij het maken van de juiste keuzes.

 

Whitepaper voorbeeld 5

Basisgegevens

Titel: Checklist: dit moet een slager weten over zijn inkoop
Onderwerp: Inkoop van vlees
Merk: Vleeshandel P. van den Berg
Doelgroep: Slagers
Aantal pagina’s: 7

Bekijk het origineel

Inhoud

Toont kennis en expertise

Het is wat lastig om me in te leven in een slager. Maar als ik de whitepaper lees, heb ik wel het idee dat er een echte specialist aan het woord is. Zowel als het om kennis van vlees gaat als om het inzicht in wat de consument wil. Het gebruik van een bericht uit het toonaangevende magazine Distrifood helpt ook mee.

Geeft antwoord op een specifieke vraag

Het is heel duidelijk dat deze whitepaper antwoord geeft op de vraag “Wat moet ik als slager weten over de inkoop van mijn vlees?”. Op de voorpagina staan ook de 5 stappen die de link leggen met wat de consument wil.

Richt zich duidelijk op een specifieke doelgroep

De kop laat daar geen twijfel over bestaan. Misschien was een afbeelding van geslachte koeien treffende geweest. Maar zo sluit het wel mooi aan bij de herkomst van vlees. Ook sterk dat de slager rechtstreeks wordt aangesproken: “Aan u als slager de taak de – vaak mondige – klant te informeren en te adviseren”. Dat maakt het persoonlijk.

Informeert de lezer objectief en is niet commercieel

De informatie is grondig en wordt goed onderbouwd. Het kader met het artikel uit Distrifood is sterk. Een slager aan het woord laten, zoals op pagina 6, is een goed idee. Alleen jammer dat het iets teveel weg heeft van een testimonial. En die hoort eigenlijk niet thuis in een whitepaper, maar in een brochure of advertorial.

Biedt voldoende informatie

6 pagina’s vol met achtergronden en praktische tips om de ondernemende slager aan het denken te zetten over de inkoop van zijn vlees. Ik denk dat een slager hier blij mee is.

Indeling & vormgeving

Voorpagina met sterke kop + onderkop

Overduidelijke kop die uitnodigt tot verder lezen. Want wat moet ik dan precies weten? Net als bij de whitepaper over roetfilters is het erg sterk dat de 5 stappen/inhoudsopgave op de voorpagina staat.

Inhoudsopgave

Staat eigenlijk op de voorkant en wordt op de eerste pagina nog eens herhaald. Klein minpuntje dat er geen paginanummer bij staan, maar met 1 duidelijke stap per pagina is dat niet echt een gemist.

Korte samenvatting

Hoewel niet expliciet genoemd, bevat de eerste pagina een duidelijke samenvatting in de vorm van het 5-stappenplan.

Duidelijke opbouw met hoofdstukken en tussenkoppen

Een terugkerend verbeterpunt: koppen worden heel goed toegepast, maar het gebruik van tussenkoppen en witruimte is niet consequent. Op pagina 3 zie je hoe fijn het leest met tussenkoppen. Op pagina 5 zie je het effect zonder tussenkoppen/witruimte.

Korte eindconclusie

Staat er netjes in, al moet je er even naar zoeken. Het was wellicht duidelijker geweest om de conclusie in een eigen kader te plaatsen. Nu lijkt het onderdeel van stap 5.

Afsluiting met call-to-action

Er staan contactgegevens onderaan, maar zonder echte call-to-action. Het loont de moeite om de volgende keer na te denken over wat de volgende stap is voor de slager die dit leest. Een video bekijken, een brochure aanvragen of bellen voor vrijblijvend advies wellicht?

Pagina met bronvermeldingen

Er is staat in ieder geval één bronvermelding bij het artikel van Distrifood. Daar kan ik wat bonuspunten voor geven ten opzicht van de andere whitepaper.

Maakt gebruik van kaders & andere visuele elementen

Goed gebruik van kaders voor het Distrifood artikel en het klantverhaal. Elke pagina bevat een afbeelding die goed bij het onderwerp past.

Ontwerp is verzorgd en professioneel

De stijl komt overeen met de whitepaper over roetfilters. Niet flitsend, maar heel functioneel en door het gebruik van afbeeldingen passend bij de doelgroep.

Conclusie

Sterke en duidelijke whitepaper die goed aansluit bij de doelgroep. De testimonial is een klein smetje, maar er is zeker voldoende waardevolle informatie om dat de compenseren. Laat zien dat een inhoudelijk goede en waardevolle whitepaper niet per se heel mooi hoeft te zijn.

Hoe ben ik tot de scores gekomen?

Heel simpel eigenlijk. Gewoon alle scores optellen en delen door het aantal criteria. Met dit verschil dat ik drie criteria dubbel heb geteld, omdat die veruit het belangrijkst zijn:

  • Toont kennis en expertise
  • Informeert de lezer objectief en is niet commercieel
  • Biedt voldoende informatie

Wat kunnen we hiervan leren?

Mijn grootste leerpunt van deze uit de hand gelopen whitepaper reviewsessie is dat de inhoud veruit het belangrijkst is bij een whitepaper. Die moet vanaf het begin duidelijk zijn en naadloos aansluiten bij de praktijk van de lezer. Een doordachte opbouw en vormgeving kunnen een goed verhaal vervolgens nóg effectiever maken.

Gebruik je zelf ook regelmatig whitepapers en wil je die vanaf nu nog beter maken? Download dan hieronder onze handige checklist, die ik als basis voor deze review heb gebruikt.

Download de checklist

Een goede whitepaper maken is best lastig. Daarom hebben we een handige checklist ontwikkeld. Of je de whitepaper nu zelf maakt of je het uitbesteedt, met deze checklist erbij maak je altijd een whitepaper die je (potentiële) klant écht verder helpt.

Pieter van Diggele

Content Marketing Director at Vakmedianet
Pieter is Content Marketing Director bij b2b uitgeverij Vakmedianet. Hij heeft een passie voor innovatieve marketing- en contentstrategieën en een sterke overtuiging dat het écht helpen van professionals en het behalen van commerciële doelstellingen elkaar niet bijten, maar juist hand in hand gaan. Als blogger op de B2B Content Marketing Blog wil hij b2b marketeers die deze overtuiging delen, helpen om die om te zetten een content marketing strategie waar iedereen van profiteert.
Written By

Pieter van Diggele

Leave a Reply

×