Hoe zet je de klant centraal met contentmarketing?
Solar system (MARTINA TROIANI)

Hoe zet je de klant centraal met contentmarketing?

Zo krijg je meer grip op de buyer journey

Onder marketeers staan momenteel twee begrippen centraal: big data en customer journey. Het lijkt er soms op dat het centraal stellen van de klant een nieuw fenomeen is. Toch is de omslag van push naar pull marketing, oftewel van aanbodgericht denken naar behoeftegericht denken, al van meer dan twintig jaar geleden. Echter: de combinatie van beide begrippen (big data en de customer journey) brengt B2B-marketing wel naar een volgend niveau. Maar hoe zorgt je dat je contentmarketing echt klantgericht is? Hoe krijg je grip op de buyer journey?

Buyer journey

In de zakelijke markt spreken we eerder over de buyer journey, vooral omdat het aankoopproces een stuk ingewikkelder is. Er zijn veelal meerdere beslissers en beïnvloeders, die allen verschillende informatiebehoeftes hebben en in verschillende fases van het proces zullen zitten.

De fases in deze buyer journey rond de aankoop van producten of diensten in de B2B-markt zijn:

  1. Bewustwording/ideevorming
  2. Oriëntatie
  3. Keuze
  4. Ingebruikname
  5. Gebruik

Geef je bedrijf een voorsprong

De toenemende hoeveelheid data die beschikbaar komen over klantgedrag en informatie zoekgedrag groeit en groeit. Snelle technologische ontwikkelingen helpen marketeers daarbij. Het volgen van jouw doelgroep naar je website en op je website is al geen utopie meer en geeft heel veel mogelijkheden in het aanbieden van relevante content op het juiste moment aan de juiste persoon. Het op deze wijze inzetten van contentmarketing, dus per contactfase in de klantreis is niet makkelijk, maar geeft jouw bedrijf wel een voorsprong.

Contentmarketing: je bent niet de enige

Zoals aangegeven in mijn vorige blog “Waarom je zonder WAAROM niet ver komt met contentmarketing” is de koppeling met de identiteit, het hogere doel van je bedrijf een heel belangrijk element. De invulling van de Golden Circle van Sinek naar jouw bedrijf is dé link naar je contentmarketingplan. De geloofwaardigheid hiervan naar je doelgroep is key, omdat dat de enige wijze is om je te onderscheiden van je concurrent. Want geloof me, je bent niet meer de enige die aan contentmarketing doet.

Fases in de b2b buyer journey

Via een artikel van Robert Buisman kwam ik op een mooi en praktisch toepasbaar schema dat het verband legt tussen de 5 genoemde fases in de B2B buyer journey en het type content die daarbij hoort:
B2B Buyer journey

Persona’s uit echte gesprekken

De precieze invulling is daarbij ook afhankelijk van de juiste omschrijving van de relevante beslissers en beïnvloeders in je doelgroep. Het concreet uitwerken van persona’s is daarbij een onmisbare schakel, juist door de complexiteit in de B2B-omgeving. Persona’s die pas echt gaan leven als ze gebaseerd zijn op écht klantcontact, op échte klantgesprekken. Zodat we exact weten wat zijn uitdagingen en werkprocessen zijn.

Gebruik je data

Als optimale klantbeleving het hoogste doel en de belangrijkste groeimotor is, helpen big data je om steeds betere analyses te maken naar gedrag en behoeftes. Techniek helpt dus bij een verbeterde focus op de klant. Die focus was er altijd al, maar ligt nu op zijn gehele “journey”.

Wat is jouw ervaring?

Heb jij de buyer journey van jouw doelgroep al in kaart? En hoe heb je dat gedaan? Deel je ervaring met anderen en plaats een reactie.

Meld je aan voor de Update

Vaker van dit soort blogs lezen? Meld je dan aan voor de B2B Content Marketing Update: elke twee weken frisse, praktische inzichten over B2B Content Marketing. Ons doel: meer leads, meer omzet voor jou!

Geert van den Bosch

Geert van den Bosch

Publisher Logistiek & Mobiliteit at Vakmedianet
Ik help bedrijven en organisaties bij het realiseren van hun groeiambities. Dit via het opstellen van of meedenken met het strategisch marketingplan, communicatieplan, online- of contentmarketingplan, alsmede ondersteunen bij het daadwerkelijk realiseren van deze plannen.
Geert van den Bosch
Written By

Geert van den Bosch

Leave a Reply

×