13 simpele tips om één artikel tig keer te verspreiden

13 simpele tips om één artikel tig keer te verspreiden

Eenmalig verspreiden is eeuwig zonde

We plaatsen op Logistiek.nl al jaren vier dagen per week onafhankelijke blogs en achtergrondartikelen van externe auteurs. Scherpe content, diepgaande artikelen; een aanwinst voor ons merk, en voor de auteurs de ultieme manier om hun kennis en kunde te verspreiden via een nieuwsbrief met een mailbestand waar ze zelf alleen maar van durven dromen.

Na de maandelijkse pageview-update krijg ik echter steevast van één van de externe auteurs – die waarschijnlijk deze keer niet in de top 3 is beland – de vraag: wat kan ik nou makkelijk en effe snel doen om meer pageviews te krijgen? Ik reageer dan gelijk met: staar je absoluut niet blind op die aantallen. Pageviews zeggen niet alles of soms zelfs helemaal niets. Bovendien is het ene onderwerp nu eenmaal meer aan de massa besteed dan het andere. Het gaat er vooral om dat de doelgroep die je wilt bereiken daadwerkelijk iets aan je blog heeft, dat je ze aan het denken zet, dat ze actie onderneemt; hoe groot, of klein, die groep ook is. Maar na deze misschien wijsneuzige terechtwijzing, geef ik natuurlijk wel tips :-)

Laat auteurs hun eigen artikel vermarkten

Ik kan me heel goed voorstellen dat jij als marketeer ook jouw experts in je bedrijf vaak aan het werk zet om blogs te produceren? Onontbeerlijk voor je content marketing programma is natuurlijk dat deze content zo effectief mogelijk wordt verspreid. Maak gebruik van het netwerk van de auteur zelf! Zorg dat de auteurs zelf aan de slag kunnen met een eenvoudige checklist voor de verspreiding van hun eigen artikel. Want de expert die zijn kennis de wereld in helpt, maakt altijd nog meer indruk dan dat de marketing-afdeling die het overneemt en roept hoe goed dit artikel nu weer is.

Eenmalig verspreiden is eeuwig zonde

Ik merk dat veel auteurs in de waan van de dag alleen op het moment dat hun tekst online komt het artikel vol goede moed verspreiden, en met een beetje goede wil een dag later misschien nog eens. Dat is echt eeuwig zonde van al die tijd en energie. Het internet staat sowieso al bomvol met content, dus liever één goed artikel tien keer verspreiden dan tien mindere artikelen allemaal één keer. Hoe vaker en verder de link van je artikel het web overgaat, hoe groter de kans dat iemand het oppikt en des te beter jouw artikel uiteindelijk ook weer wordt gevonden natuurlijk.

Simpele tips om één artikel tig keer te verspreiden     

De mogelijkheden zijn natuurlijk legio maar deze tips om artikelen te verspreiden zijn redelijk makkelijk te realiseren voor iedereen. Dit is in ieder geval mijn lijstje met tips voor onze vaste auteurs. Al heb ik nu die specifieke tips voor de logistieke wereld even verwijderd, want ook dat kun je nog doen: benoem die LinkedIn-groepen voor jouw branche, benoem die communities, maak het ‘jouw’ auteurs zo makkelijk mogelijk!

Wat kun je allemaal doen om in korte tijd die ene blog tig keer te promoten?

  1. Mail je blog naar grote communities, wie weet pakken ze het op! Nee, niet lukraak mailen naar allerlei merken maar als het goed is, weet je precies welke specifieke merken echt geïnteresseerd zouden kunnen zijn;
  2. Natuurlijk zet je al social media kanalen in: je kunt in de social media heel goed over één blog diverse keren iets nieuws melden door elke keer een andere spraakmakende zin uit je blog te verspreiden, kies iedere keer een andere invalshoek. Maak bijvooorbeeld een vast schema: 2x op dag van publicatie, 1x dag erna, 1x week erna, 1x maand erna. Gebruik een tool om deze social media berichten in te plannen over een vaste periode.
  3. Meld je aan bij LinkedIn Groepen waar je blog inhoudelijk goed bij past – en dan ook echt inpast;
  4. Mail je blog naar collega’s en vraag ze gewoon of ze het willen verspreiden in hun eigen sociale netwerken
  5. Komt er een goede reactie binnen? Ga er inhoudelijk op in en je kunt weer opnieuw aan het verspreiden. Komt er geen enkele reactie? Zelfs roepen ‘waarom reageert er niemand op mijn blog’ kan werken’. Je kunt ook vakgenoten vriendelijk vragen om inhoudelijk op je blog te reageren;
  6. Vermeld klanten of experts in je artikelen en laat ze weten dat je over ze hebt geschreven. Of nog beter: betrek ze actief bij de ontwikkeling van je artikel en vraag ze om een bijdrage. Een simpele quote van een expert of klant maakt je artikel geloofwaardiger en de kans is groot dat de expert het artikel ook in zijn eigen (vaak grote) netwerk deelt
  7. Haak in op het nieuws als dit het onderwerp van je blog betreft, dit kan zelfs weken en maanden later ook nog;
  8. Reageer inhoudelijk op berichten/blogs op andere websites en laat daar de link naar je blog achter (zoals met alles: ga hier subtiel mee om, om ergernis te voorkomen)
  9. Heel simpel: zet de link van je nieuwste blog standaard onder je e-mail-handtekening
    Leestip: Checklist om één artikel tig keer verspreiden     
  10. Heel iets minder simpel, wel mooier en zeker goed te doen: maak zelf een banner voor onder je e-mail-handtekening
  11. Stuur eens een mail naar je mailbestand; mailings en nieuwsbrieven werken nog steeds erg goed, zeker als de ontvanger de afzender persoonlijk kent!
  12. Wat auteurs vaak (echt waar!) vergeten: schakel de afdeling communicatie in, doe dat!
  13. Haal het artikel na een jaar naar boven, geef het een opfrisbeurt waar nodig en het kan nog eens door de promotie-molen.

Bekijk ook eens deze mooie infographic met 120 mogelijkheden om je blog te promoten – door Digital Philippines.

Vanzelfsprekend zijn er veel meer simpele manieren om je blog te promoten, laat het weten en ik voeg ze toe!

Meld je aan voor de Update

Vaker van dit soort blogs lezen? Meld je dan aan voor de B2B Content Marketing Update: elke twee weken frisse, praktische inzichten over B2B Content Marketing. Ons doel: meer leads, meer omzet voor jou!

Marjan Lijftogt

Marjan Lijftogt

Content marketing coördinator at Vakmedianet
Als coördinator participeer ik, met sales en marketing, in content marketing-projecten voor onze B2B-merken. Hoe zetten we het ideale content marketing plan op voor deze klant? Welke content zetten we in? Wat is een goede whitepaper? Moeten we een special newsletter maken en wat moet erin? Ik streef ernaar om op deze blog vooral praktische artikelen te plaatsen: hoe komen we tot goede content?
Marjan Lijftogt
Written By

Marjan Lijftogt

Leave a Reply

2 comments

  • Ha Marjan, wat je ook nog kunt doen is na verloop van tijd je artikelen bundelen in een boekje of e-book.

  • Ja goeie Harm, dank je! Grappig dat die er niet bijstaat eigenlijk want dat is iets wat we juist ook vaak doen met artikelen uit onze vakbladen, bundelen tot een nieuw digitaal document :-)

×