Een like is nog geen bestelling…

Een like is nog geen bestelling…

Hoe converteer je met content marketing: 6 tips van een startup

Als je voor jezelf begint wil je wel van de daken schreeuwen: Ik heb een fantastisch product, bestel bij mij! Beter, verser, lokaler kun je het niet krijgen. Overtuigd van de kwaliteit en de smaak van de producten die we vers bij de boeren halen, producten die minder kilometers nodig hebben om op jouw aanrecht te komen maar ja.. hoe breng je dat bij anderen nou zo voor het voetlicht dat ze je product ook bestellen? Daar schuilt een valkuil, want direct communiceren over wat je in de aanbieding hebt voelt als het beste wat je kunt doen. Toch werkt indirect ook, of misschien wel beter: Content marketing!

De belofte aan het eind van mijn vorige blog, over het startende ondernemerschap van mijn man Rembert, was dat ik in dit blog in zou gaan op de content marketing valkuilen waar we als startende ondernemer (bijna) in zijn getrapt en hoe je kunt zorgen voor authentieke verhalen en foto’s en welke kanalen je hiervoor kunt inzetten. Inmiddels hebben de eerste facebook ads het levenslicht gezien. Hebben we voorzichtig een eerste vlog in elkaar gefabriekt zijn we ons instagram account flink aan het vullen met inspirerende kookfoto’s met de nodige hashtags die foodies ook veel gebruiken én bovenal.. we zijn ook nog altijd erg zoekende. We hebben in ieder geval 6 tips opgedaan in de praktijk waarvan we kunnen zeggen. Ja! Dat werkt. Ik deel ze met je.

  1.    Zet facebook in

Vrienden, familie, bekenden, buren én potentiële klanten. Je facebookpagina liken doen ze allemaal. Ze vinden het er prachtig uitzien. Liken je foto’s. Maar bestellen ze ook? Conversie! Hoeveel contactmomenten en likes heb je nodig voordat mensen overgaan tot bestellen? Onlangs hoorde ik op het B2B Marketing Event van onze uitgeverij Vakmedianet dat volgens een analyse van Ricoh er wel 18 (!) contactmomenten nodig zijn voordat mensen hun emailadres achterlaten. Vergeet niet om likers van je berichten uit te nodigen om ook je pagina te liken als ze dat nog niet doen. Dat kun je heel gemakkelijk zien als je onderaan je post op reacties klikt verschijnt onderstaand scherm en zie je meteen wie je nog uit kunt nodigen.

blog2rembert_fbvb

Bij andere social media zoals Twitter of Instagram kun je mensen die tot jouw doelgroep horen volgen zodat zij jou ook gaan volgen.

We experimenteren met facebook advertenties, dat levert weer wat extra likes van de bedrijfspagina op. Maar levert het ook bestellingen op? Hoe groot is onze doelgroep eigenlijk? De Arnhemmer die houdt van lekker koken en eten, die iets heeft met lokale producten? Facebook houdt het bereik netjes voor je bij, maar je kunt niet direct meten of zien of een advertentie heeft getriggerd tot aankoop. Bij het plaatsen van een bestelling vragen we hoe mensen bij ons terechtkomen, de antwoorden lopen uiteen van via de buurvrouw tot de folder en facebook.

Ik volgde onlangs een webinar over facebook marketing van Dennis van Leeuwen. Zijn tip die me is bijgebleven is dat binnen zowel B2B als B2C het raadzaam is om te investeren in Facebook advertenties. Houd daarbij in het achterhoofd ‘als het bericht het niet waard is om mee te adverteren, is het dan wel nodig om te posten?’ Dit is een fijne stelregel om ervoor te zorgen dat je alleen datgene post wat er echt toe doet.

  1.   Plannen – Less is more

Niet teveel posten, niet teveel schreeuwen, maar interesse tonen en waarde creëren. “Wees geen sokkenverkoper”, aldus Dennis van Leeuwen. Poeh… Ja maar ik heb zoveel te vertellen! Toch maar blijven doseren, op de juiste tijden blijven posten, niet teveel en niet te weinig en vooral oppassen om jezelf niet teveel te herhalen. En een beetje vooruit plannen helpt ook. Je kunt je content en posts op social media heel gemakkelijk klokken met een tool als Hootsuite. En vergeet de call-to-action niet. Leuk al die kookfoto’s op instagram, maar als de ingrediënten op dat moment zijn te bestellen moet je dat er wel bij zetten. Ook content hergebruiken, een foto ‘reposten’ op het moment dat het actueel is en het gerecht het zover heeft geschopt dat het daadwerkelijk in de smaakkist gaat en besteld kan worden.

  1.       It’s all in the mix

Zoals gezegd, het blijft een zoektocht, trial en error. Inmiddels rijdt er een strak bedrukte bedrijfswagen rond, adverteert Rembert in de wijkkrant, sponsort het plaatselijke tennistoernooi en hebben we een exclusieve kortingsactie voor de deelnemers bedacht. En ja, dan lijkt het toch echt los te komen. We krijgen van mensen terug dat ze onze folder in de brievenbus hebben gehad, ze de advertentie in de wijkkrant hebben gezien, de bus zien rijden in de straat én de smaak ook nog eens beleven (dat is immers de pay off) door de lekkere hapjes die we hebben laten proeven bij de tennisvereniging en onlangs op de buurtendag. Een glimlach verschijnt op onze gezichten, de bestellingen komen binnen. Wordt het harde werken dan toch beloond? We mogen eindelijk deze mensen zelf thuis de smaak van goed eten laten ervaren door een smaakkist te leveren. De ervaring leert dat als mensen eenmaal hebben besteld en de producten hebben geproefd, ze terug komen. Ze waarderen de smaak en de kwaliteit, hebben er wat voor over en gunnen bovenal een jonge ondernemer wat omzet in plaats van de bekende grootgrutters. Het is de mix die werkt, de combinatie online met offline. Je mag af en toe toeteren als je het maar afwisselt met andere berichten en activiteiten.

  1.    Blijf verrassen

Een valkuil is de macht der gewoonte. Consumenten blijven gewoontedieren. Het wekelijkse ritje naar de supermarkt die ze toch al maken en dan blind alles in hun kar mikken en dan vergeten bij jou te bestellen. Dat ‘gevaar’ blijft op de loer liggen. Zeker omdat we niet aan abonnementen doen omdat we daar zelf zo’n hekel aan hebben. Dat betekent dat we hard moeten blijven werken om de aandacht van die klant. Koesteren doen we ze, onze klanten. Als ze niet bestellen vragen we ons meteen af. Waarom? Na een tijdje niet bestellen vragen we dat ook vriendelijk. We willen leren, weten hoe het beter kan. Als ze een reminder nodig hebben, sturen we ze een appje.  We willen onze klanten blijven verrassen met onze recepten, nieuwe smaakontdekkingen, leuke acties en een stukje gemak. En we blijven vertellen waarom we dit doen. Dat het goed is om lokale boeren te steunen, producten minder kilometers te laten maken en meer biologisch te eten.

  1.    Maak het persoonlijk – ga vloggen!

Video’s zijn hot. Dus.. we zijn gaan vloggen. Onze kinderen doen niet anders, dan moeten wij dat toch ook kunnen? En dan vooral de mensen een kijkje achter de schermen proberen te geven, leek ons een goed plan. Mensen zijn nieuwsgierig, willen graag weten wie je bent, wat je doet en hoe je het doet. Waarom? Omdat ze liever zaken doen met mensen dan met logo’s. Dus een handige app gedownload waarmee een korte video monteren een fluitje van een cent blijkt te zijn. Bijvoorbeeld iMovie of Video Editor Free. Met ons eerste filmpje hadden we meteen een goed bereik op facebook. Dat smaakt naar meer!

  1.    Geef nooit op

Onlangs hadden we een week waarin de orders een beetje tegenvielen. Argh! Is de lijn van de groei dan ineens weg? Nope. Blijven volhouden. Vasthouden aan de ‘why’ en de ‘how’. Geen gekke dingen doen. ‘Stick to the plan’ en probeer de klant vooral met inhoud te overtuigen, blijf mooie verhalen vertellen. Die zijn er vaak genoeg én heel dichtbij.

Lees ook: Content marketing: 9 leerpunten uit de b2b praktijk

Meld je aan voor de Update

Vaker van dit soort blogs lezen? Meld je dan aan voor de B2B Content Marketing Update: elke twee weken frisse, praktische inzichten over B2B Content Marketing. Ons doel: meer leads, meer omzet voor jou!

Annemiek Jorritsma

Annemiek Jorritsma

Project coördinator & editor at Vakmedianet
Naast handig met de pen, waarmee ik schrijf voor de Vakmedianet titel Logistiek.nl, werk ik samen met collega's aan content marketing programma's voor onze logistiek gerelateerde klanten. Ik verwonder mij regelmatig over ogenschijnlijk simpele marketingcommunicatie verbeteringen die voor bedrijven, vaak met verhalen die ze al hebben, voor het oprapen liggen. Ik wil ze met mijn praktische blogs een zetje in de goede richting te geven.
Annemiek Jorritsma
Written By

Annemiek Jorritsma

Leave a Reply

2 comments

  • Blijf ook in de SEE, THINK and DO fase denken. Zeker als je kanalen als Facebook in gaat zetten. Facebook inzetten in de SEE fase kan want je kunt prachtig doelgroepen benaderen met educatieve content en niet met “kijk mij, ik ben goed” berichten. FaceBook in de BtB? …mmmmm…Maxlead heeft ongeveer 50 internationale BtB klanten en ik zie nog geen BtB succes daar. BtC is wat anders. Het ligt tevens aan je product/dienst. Mijn advies. Hou het McKinsey buyer journey model in de gaten en daar zie je welke rollen online kanalen spelen.

×