‘Klik hier’ kan echt niet meer

‘Klik hier’ kan echt niet meer

10 tips voor een goede linktekst

‘Klik hier’, ‘Lees meer’, ‘Download nu’. Waarom zou ik? Dat vraag ik me telkens af als ik (nog steeds) dit soort losse kreten zie staan. Tja, die inleidende zin die voor ‘klik hier’ staat, en uitlegt waarom ik zou moeten doorklikken, die had ik even niet gelezen.

Zo vergaat het de meeste ‘lezers’ van je teksten; lezers scannen. Lezen ze wel jouw tekst van begin tot eind? Nou, da’s mooi meegenomen! Maar is dat niet het geval: zorg dan dat de linkjes in je tekst duidelijk zijn zodat de ‘niet-lezer’ toch doorklikt naar datgene waar je hem of haar hebben wilt. Het verbetert je conversie. Bovendien waardeert Google het enorm wanneer je duidelijke, herkenbare linkjes maakt! Dus ook SEO-technisch is het essentieel.

Hoe maak je goede linkteksten?

Ik realiseer me dat ik voor deze tekst wel erg veel linkjes zal gaan gebruiken om voorbeelden te laten zien; misschien niet helemaal representatief voor een ‘normale’ tekst maar daar moet je dan voor deze ene keer maar doorheen kijken :-) De tien tips:

  1. Schrijf alsof je geen linkjes wilt maken

Zoekmachines houden van links die gewoon tussen de tekst staan. Dus niet je link voorbereiden of aankondigen maar gewoon je tekst tikken en daarna je link aanbrengen. Bijvoorbeeld:

Vraag eens aan een gemiddelde marketeer om in één zin duidelijk te maken wat B2B Content Marketing is en dan blijkt dan nog verdraaid lastig.

  1. Laat linktekst overeenkomen met tekst ‘erachter’

Zorg dat de linktekst overeenkomt, of een sterke connectie heeft, met de tekst waarnaar je linkt, want ook dat levert pluspunten op bij zoekmachines! Google kan de linktekst daarmee namelijk veel beter indexeren. De link moet gewoon kloppen! Bijvoorbeeld:

Het blijkt dat veel marketeers zich afvragen: hoe maak je een effectieve whitepaper? Wat is een whitepaper vooral niet? Welke elementen zitten er allemaal in?

  1. Zorg dat het linkje ‘los’ gelezen kan worden

Ongeacht welke prachtige teksten je allemaal gefabriceerd hebt, de lezer moet de linktekst begrijpen zonder ook maar één woord op je pagina gelezen te hebben. Zeker niet ‘Klik hier’ of ‘Download nu’.

Bijvoorbeeld:
Vraag je je ook wel eens af hoe je je artikel goed kunt verspreiden? Handige tips lees je bijvoorbeeld in het artikel 13 simpele tips om één artikel tig keer te verspreiden 

En dus niet:
Vraag je je ook wel eens af hoe je je artikel goed kunt verspreiden? Handige tips lees je in dit artikel…

  1. Voorkom verrassingen

Maak duidelijk waar de lezer terechtkomt. De lezer verwacht over het algemeen standaard dat het naar een tekstartikel wordt doorgestuurd. Als je link afwijkt van deze standaard, geef dat dan aan zodat de doorklik geen vervelende verrassingen oplevert want dit bevordert de betrouwbaarheid van de website. Zet er dus bij of je naar een pdf, video of foto-album wordt doorgestuurd. Bijvoorbeeld:

Mark Appel vertelt in deze video over de content marketing strategie bij Exact. 

Of: Het verhaal van Mark Appel over de content marketing strategie bij Exact (video).

  1. Maak de linktekst niet te kort

Grappig, nog niet zo lang geleden kreeg je waarschijnlijk nog het het advies: maak je linktekst niet te lang. Dat is veranderd. Het blijkt dat mensen op internet steeds vaker zoeken door een complete zin in te tikken om een zo optimaal mogelijk zoekresultaat te realiseren. Zoeken op 1 woord is veelal niet effectief (meer). Speel hier dus op in met het maken van linkjes. Wat wel blijft: link het minimum aan tekst dat nodig is om te begrijpen waar de link naar verwijst.

Hou wel in je achterhoofd dat grote stukken vette of onderstreepte zinnen storend kunnen werken in een tekst. Al pleit ik persoonlijk vooral voor duidelijkheid, dus wees niet bang om langere teksten te linken als dat echt nodig blijkt. Een advies over het aantal woorden geef ik hier ook bewust niet; gezond boerenverstand werkt ook hier!

Een aardig artikel over zoekwoorden lees je hier: Longtail zoekwoorden: de meest onderschatte content marketing strategie! Zeventig procent van de zoekers gebruikt longtail zoekwoorden, deze zoekopdrachten bestaan uit 3 of meer zoekwoorden. Dus ook voor het maken van linkjes kun je hier rekening mee houden.

  1. Link zo precies mogelijk

Een voor de hand liggende maar toch voor de volledigheid: link altijd exact naar de url van de pagina met de betreffende informatie en nooit naar de algemene homepage (mits je het expliciet over die homepage hebt natuurlijk).

Dus niet: Op de website Content Marketing vind je het artikel ’13 superhandige content marketing tools’.

En wel: Op de website Content Marketing vind je het artikel ’13 superhandige content marketing tools’.

Klik op beide bovenstaande linkjes om zelf het verschil te ervaren.

  1.  Bepaal of je links opent in eigen of nieuw venster  

De standaardregel is (of misschien was): pagina’s op je eigen website open je in een eigen venster en pagina’s op een externe website open je in een nieuw venster. Zelf vind ik externe pagina’s in een nieuw venster het prettigst omdat ik dan het overzicht goed kan bewaren. Maar niet iedereen ervaart dit op die manier. Denk dus goed na hoe jij jouw doelgroep inschat: zijn ze getraind in computergebruik en vinden ze de back-knop gemakkelijk? Kunnen ze omgaan met meerdere schermen? Hoe is het smartphone-gebruik onder je doelgroep?

Belangrijkste voordelen nieuw venster:
– bezoekers vasthouden op je website
– duidelijk onderscheid tussen eigen en externe content
Nadelen nieuw venster:
– bezoekers zijn niet altijd gecharmeerd van veel geopende vensters en bepalen dat liever zelf
– bezoekers raken de ‘weg kwijt’ met veel geopende schermen
– op een mobiel heb je soms minder goed overzicht met meerdere geopende vensters

Web developer Michèle van den Aardweg schreef het artikel Links openen in een nieuw venster. Of toch niet? en brengt je misschien op andere gedachten.

  1. Maak vormgeving linkjes duidelijk

Lezers scannen graag dus maak het hen ook zo makkelijk mogelijk dit te kunnen doen. Linkjes moeten natuurlijk opvallen maar ook wil je niet dat al die linkjes in de tekst de lezer storen bij het lezen van de tekst. Van oudsher zijn linkjes onderstreept, dit is over het algemeen voor alle internetbezoekers een bekend gegeven. (En onderstreep dus nooit woorden in de tekst om ze te accentueren terwijl ze geen linkje hebben!)

Wel is inmiddels een afwijkende kleur, al dan niet vet, een zeer ingevoerd en geaccepteerd alternatief; omdat het volgens ingewijden rustiger oogt dan onderstreepte woorden. Voor alles geldt: kies één vormgeving en gebruik ook alleen die vormgeving voor linkjes.

De website Sceneone geeft je trouwens meer info over het opmaken van een link in css (style sheets).

  1. Vergeet je linkjes niet te taggen

Maakt een link onderdeel uit van een campagne? Vergeet dan niet om het linkje te ‘taggen’. Daarmee kun je later namelijk precies bijhouden in Google Analytics hoeveel mensen er op je link hebben geklikt.

  1. Check of je linkjes nog werken

Niets is irritanter dan linkjes in een tekst waarachter een foutmelding, een 404-pagina, schuilgaat. Behalve irritatie bij de bezoekers wekt het ook achterdocht bij de zoekmachines: want hoe betrouwbaar, informatief en up-to-date is je website eigenlijk? Zorg gewoon dat je linkjes werken! Omdat dit natuurlijk niet handmatig te controleren valt, zijn daar vele handige tools voor te vinden. Zo kijk ik zelf elke twee maanden via Google Analytics welke pagina’s op mijn website 404-meldingen opleveren. Een handige collega (dank Joram!) heeft daarvoor een super praktisch 404-dashboard gemaakt dat je eenvoudig vertelt waar je 404’s zitten. Ook zijn er diverse tools om gebroken links te checken zoals Check my Links.

Wil je trouwens een afbeelding een link meegeven, zorg dan dat die afbeelding een goede alt-tekst heeft, dat is je linktekst voor de zoekmachines. De principes zijn hetzelfde.

Tien tips. Hopelijk heb ik je vooral aan het denken gezet, linken is namelijk een belangrijk onderdeel van je tekst en goed linken heeft meer effect dan je misschien in de gaten had. Heb jij nog aanvullende tips of ervaringen met het maken van linkteksten, dan hoor ik dat graag!

Meld je aan voor de Update

Vaker van dit soort blogs lezen? Meld je dan aan voor de B2B Content Marketing Update: elke twee weken frisse, praktische inzichten over B2B Content Marketing. Ons doel: meer leads, meer omzet voor jou!

Fotocredits: Julián Farm Follow / Mousepad invertido

  

 

Marjan Lijftogt

Marjan Lijftogt

Content marketing coördinator at Vakmedianet
Als coördinator participeer ik, met sales en marketing, in content marketing-projecten voor onze B2B-merken. Hoe zetten we het ideale content marketing plan op voor deze klant? Welke content zetten we in? Wat is een goede whitepaper? Moeten we een special newsletter maken en wat moet erin? Ik streef ernaar om op deze blog vooral praktische artikelen te plaatsen: hoe komen we tot goede content?
Marjan Lijftogt
Written By

Marjan Lijftogt

Leave a Reply

6 comments

  • Beste Marjan,

    Ik lees je bericht en ik vind het ronduit belachelijk hoe je dingen beweerd die niet eens bewezen zijn. Daarnaast lijkt het hele stuk ook nog eens geschreven te zijn om intern eens flink wat linkjes te maken ipv de lezer iets duidelijk te maken. Je zet een lading voorbeelden nodig die helemaal niet nodig zijn om nog eens te benoemen. Je tekst had een heel stuk korter kunnen zijn én ook een hele lading linkjes minder kunnen hebben.

    Mensen gebruiken vaak “Klik hier” of “Download hier” om het actief te maken; om aan te sporen tot actie. Jij gaat nu vooral uit van het mogelijke effect op SEO gebied. Heb je onderzocht wat het verschil is in conversie tussen beide?

    Een erg slechte poging om deze site nog eens wat linkjuice te geven.

    • Hoi Gijsbert,

      Dankjewel voor je reactie. Ik denk te begrijpen wat je bedoelt, maar vind het jammer dat je uitgaat van negatieve aannames. Ik ken Marjan goed en ik kan je verzekeren dat ze dit niet geschreven heeft om deze site “nog eens wat linkjuice te geven”. Ze baseert zich op tientallen jaren ervaring als (online) redacteur en ze deelt haar kennis oprecht om anderen op weg te helpen. De linkjes die ze gebruikt zijn puur bedoeld om te laten zien wat ze precies bedoelt. Dat is juist het handige van online een artikel schrijven over linkjes toch? Ik waardeer je passie over het onderwerp, dus ik had je graag uitgenodigd om zelf een keer een blog te schrijven over waarom je juist wél ‘klik hier’ moet gebruiken. Maar helaas heb je gereageerd met een anoniem wegwerp e-mailadres. Mocht je dit lezen: bij deze van harte uitgenodigd.

  • Heel erg interessant! Ik had er nog nooit zo over nagedacht en gebruik nog wel “lees meer” of ander kort gedoe :) Bedankt!

  • leuk en interessant artikel. Thx!

  • @Linda en @Marc, heel fijn om te horen dat jullie het interessant vinden!
    .
    @Pieter Dank voor je positieve reactie en ja, ik heb zeker goede bedoelingen.
    .
    @Gijsbert Dank voor je reactie, jammer dat je van het negatieve uitgaat maar het houdt ons natuurlijk scherp. Zoals ik zelf al schrijf in het artikel: “Ik realiseer me dat ik voor deze tekst wel erg veel linkjes zal gaan gebruiken om voorbeelden te laten zien; misschien niet helemaal representatief voor een ‘normale’ tekst maar daar moet je dan voor deze ene keer maar doorheen kijken.”
    .
    En voor het ‘aansporen tot actie’ heb je juist meer succes door meer te vertellen over de betreffende link. Wat is uitdagender: ‘Klik hier’ of ‘Ontvang de gratis poster’. Voor de tientallen websites die we beheren bij Vakmedianet, maar zeker ook voor onze vele nieuwsbrieven, testen we hier geregeld mee en zitten we bovenop de ontwikkelingen.

  • Marjan, dank voor je verhelderend blog. Fijn om alle tips bij elkaar te hebben.
    Wat betreft een niet werkende link: ‘Web developer Michèle van den Aardweg schreef het artikel Links openen in een nieuw venster’ Jammer genoeg werkt deze link niet.

×