Howto: maak snel strakke social media visuals met Canva

Howto: maak snel strakke social media visuals met Canva

Van brakke naar strakke visuals in een handomdraai

Content marketing is vaak allereerst een kwestie van heel veel en heel goed schrijven. Als de inhoud niet relevant, betrouwbaar, leesbaar, etc is, dan mis je de slag. Maar áls je er in slaagt om topcontent te produceren waar je doelgroep van smult, dan is het wel enorm zonde als de verpakking het laat afweten toch?

Waarom visuals?

Ik kan een heleboel redenen bedenken waarom het belangrijk is om veel aandacht te besteden aan het presenteren van je content. Hier een willekeurige opsomming die zeker niet compleet is:

  1. Het maakt je content aantrekkelijker om te lezen
  2. Het geeft je content identiteit en herkenbaarheid en het versterkt je merk
  3. Het laat zien dat je liefde en aandacht hebt besteed aan je werk
  4. Het versterkt je belangrijkste boodschap
  5. Het maakt content aantrekkelijker om te delen op sociale netwerken en het levert een hogere CTR op socials
  6. Enz.

De weerbarstige praktijk

Ach, ik hoef je vast niet te vertellen dat het belangrijk is dat je visuals gebruikt bij je content. Dat heb je al lang op andere blogs gelezen en gehoord op congressen. Maar de praktijk is zó weerbarstig. Ik merk keer op keer bij mezelf en collega’s van marketing én redacties dat het geen onwil is, maar dat het simpelweg schort aan geld, tijd en kunde. Dus grijpen we terug op die ene stockfotosite onder het mom van “beter iets dan niets”. Ik begrijp dat. Want áls we er echt iets van willen maken, kost het vaak extra tijd en/of geld en dat is er niet. En áls we het dan toch zelf proberen, dan vallen we terug op het oude, vertrouwde, maar logge Photoshop. Bedoeld om foto’s te bewerken, maar met veel kunst en vliegwerk ook te gebruiken om designs mee te maken. Gelukkig kan het ook anders!

Visual disruption

Mag ik je voorstellen aan Canva: de Über van de grafische software. Misschien heb je het al eens voorbij zien komen, maar nooit echt aandacht aan besteed. Zo ging het bij mij. Tot ik besloot om het toch eens te proberen. Dan kom je erachter wat een enorm krachtige en gebruiksvriendelijke tool het is. Met Canva is écht iedereen een designer. Toch? Niet helemaal waar, maar iedereen met een beetje gevoel voor design kan er snel hele strakke visuals mee maken. En heb je eenmaal je stijl te pakken en je eerste paar visuals gemaakt, dan wordt het pas echt leuk. In een handomdraai kopieer je een vorig design en voorzie je elke blog van een puike visual. Grote valkuil (ook voor mij merk ik!): visuals maken om de visuals. Zorg dat je visual je content ondersteund, versterkt, verbetert, maar dat hij ook op zichzelf al relevant is.

Klinkt goed! Hoe werkt het?

Om je op weg te helpen, heb ik een (zeer experimentele) slide deck gemaakt waarin ik laat zien hoe ik de visual boven deze blog heb gemaakt in Canva. Disclaimer: ik ben geen designer. Ik ben een handige marketeer die denkt dat hij enig oog voor design heeft. Maar zelfs dat valt te betwisten. Mijn “geheim”: een mooie, relevante achtergrond is het halve werk. Hup, aan de slag!

Wat vind je van deze handleiding? Heb ik je verder kunnen helpen? Moet ik vaker zulke presentaties maken of kan ik er beter een Youtube video van maken met voice-over? Laat het weten in een reactie!

Fotocredits
brushes by Dean Hochman / used as background / CC BY 2.0

Meld je aan voor de Update

Vaker van dit soort blogs lezen? Meld je dan aan voor de B2B Content Marketing Update: elke twee weken frisse, praktische inzichten over B2B Content Marketing. Ons doel: meer leads, meer omzet voor jou!

Pieter van Diggele

Content Marketing Director at Vakmedianet
Pieter is Content Marketing Director bij b2b uitgeverij Vakmedianet. Hij heeft een passie voor innovatieve marketing- en contentstrategieën en een sterke overtuiging dat het écht helpen van professionals en het behalen van commerciële doelstellingen elkaar niet bijten, maar juist hand in hand gaan. Als blogger op de B2B Content Marketing Blog wil hij b2b marketeers die deze overtuiging delen, helpen om die om te zetten een content marketing strategie waar iedereen van profiteert.
Written By

Pieter van Diggele

Leave a Reply

5 comments

×