Acht tips: deze koppen boven je artikel werken

Acht tips: deze koppen boven je artikel werken

Praktische tips (en valkuilen) voor het maken van koppen

Je kunt de meest prachtige teksten tevoorschijn toveren op je b2b-website maar als jouw klant het artikel niet leest, schiet je er niets mee op. Wat doe je daaraan? Allereerst: je zorgt dat je kop perfect is. Want je kunt een blog op social media rondstrooien wat je wilt, als je kop niet aantrekkelijk genoeg is, is het verspilde energie. Zorg dat jouw kop tijdens het ‘koppensnellen’ eruit springt!

Valkuilen in koppen maken

Misschien is het allereerst handig om wat dingen af te leren, vier valkuilen:

  1. Ondoordacht door enthousiasme
    De belangrijkste valkuil voor de ultieme kop is: hoera, trots, mijn artikel is eindelijk af en hup het grote nieuws moet gelijk viraal. Nee, je houdt je nog heel even in, je tikt niet op het laatste moment snel enkele woorden boven je tekst; je schrijft, herschrijft, leest, legt het voor aan derden, en als je zeker weet dat dit de ultieme kop is, dan pas plaats je je tekst. Een goede kop wordt ook jaren later nog gevonden (gezocht) in Google!
  2. Zendgedachte krijgt voorrang
    Denk vooral niet vanuit de zendgedachte van je eigen bedrijf: welke informatie wil ik kwijt? Maar vraag je af welke informatie de lezer juist aantrekt, wat wil de lezer weten, wat helpt de lezer en dat wordt je kop!
  3. Niet concreet genoeg
    Een andere valkuil: je kop is niet concreet genoeg: ‘Ziet u ook door de bomen het bos niet meer?’ , ‘In balans’ of ‘Deze keer doen we het anders’… Tja, dit kan kortstondig werken als je een enorme naamsbekendheid hebt als afzender. Het kan echter over van alles gaan en nodigt daardoor niet uit om te openen. Je wordt er bovendien nooit meer op gevonden via zoekmachines. Dus wees specifiek!
  4. Dekt de lading niet
    Scherp inzetten moet, maar een spannende kop verzinnen die niet de lading dekt? Da’s niet zo moeilijk, ik zou het echter niet doen. Niets is zo flauw als die koppen als ‘Breaking: Willem en Maxima gaan scheiden’ en dan de tekst beginnen met ‘Nee hoor, maar u misschien wel?‘ Het werkt slechts op korte termijn. Als het echt grappig (maar wat is grappig?) is, kun je het misschien eenmalig toepassen maar persoonlijk zou ik liever inzetten op betrouwbaarheid op de lange termijn, zeker in de b2b-markt! Want jouw opgebouwde vertrouwen zorgt ervoor dat je tweede blog door nog veel meer mensen wordt geopend.

Welke kop werkt dan wel?

Acht tips voor een goede kop

Bedenk voor je de kop maakt: wat heeft de lezer eraan? Waarom zou een klant deze titel aanklikken? Wat verwacht ie dan? Hulp? Een oplossing? Bied ik iets wat hij echt nodig heeft, want dan pas klikt ie door. Acht praktische tips:

  1. Je stelt een prangende of nieuwsgierig-makende vraag 
    Wat kost … ? Zoekt u …? Hoe …? Waar …? Waarom …?
  2. Je biedt een duidelijk overzicht
    Vier praktische tips … / Acht opvallende manieren … / Het ultieme stappenplan …
  3. Je lost een probleem van je doelgroep op 
    Zo kunt u …  / U kunt … niet? .. werkt wel!
  4. Je voorspelt waar je doelgroep mee te maken krijgt  
    Zes onverwachte trends … / Wat een marketeer moet weten in 2016 …
  5. Je pakt extremen op en lokt emotie uit 
    De vier stomste … / De acht leukste … / De waarheid over … / Top 6 problemen …
  6. Je zet bekende (bedrijfs)namen in
    De fout van AH: … / Cruijff kan het ook: …
  7. Je plaatst een prikkelende quote van een klant
    “De beste kop die ik ooit … “
  8. Je doet een interessante belofte (met actieve woorden: verdien, bereik, bespaar)
    Zo leer je …  / Hiermee kun je … / Zo word je…

Deze tips kun je vanzelfsprekend naar hartenlust combineren.

SEO niet vergeten

Vergeet ook zeker niet de SEO-regels bij het maken van je kop: relevante zoekwoord(en) en niet langer dan zeven, acht woorden! Goed om te weten: iemand die zoekt op Google, tikt steeds vaker een korte zin in, in plaats van één zoekterm. Houd dat ook in je achterhoofd.

Sparren over een kop?

Het blijft een kunst dat koppen maken, maar hopelijk heb ik je op wat goede ideeën gebracht. Aanvullingen voor valkuilen en tips zijn natuurlijk altijd welkom! Kom je er niet uit? Wil je eens sparren over een kop? Dat kan altijd, mail ‘m naar mij of zet ‘m maar in de reactie en wij gaan er op los (-:

NB. Wat een gaaf plaatje bovenaan dit artikel hé, al zeg ik het zelf (-: Het is gemaakt in Canva, het is mijn eerste poging en ik moet zeggen: makkelijk en snel! Dank Pieter, voor de tip en duidelijke uitleg!

Fotocredits: licca dolls by Pippa and Pom

Meld je aan voor de Update

Vaker van dit soort blogs lezen? Meld je dan aan voor de B2B Content Marketing Update: elke twee weken frisse, praktische inzichten over B2B Content Marketing. Ons doel: meer leads, meer omzet voor jou!

Marjan Lijftogt

Marjan Lijftogt

Content marketing coördinator at Vakmedianet
Als coördinator participeer ik, met sales en marketing, in content marketing-projecten voor onze B2B-merken. Hoe zetten we het ideale content marketing plan op voor deze klant? Welke content zetten we in? Wat is een goede whitepaper? Moeten we een special newsletter maken en wat moet erin? Ik streef ernaar om op deze blog vooral praktische artikelen te plaatsen: hoe komen we tot goede content?
Marjan Lijftogt
Written By

Marjan Lijftogt

Leave a Reply

1 comment

×