5 valkuilen bij contentcreatie waar elke b2b marketeer intrapt
Holes by Patrick Fitzgerald

5 valkuilen bij contentcreatie waar elke b2b marketeer intrapt

Behoed jezelf voor deze 5 veelgemaakte contentmarketing uitglijders

Als redacteur van twee vakcommunity’s heb ik regelmatig te maken met contentmarketing. Dat vind ik niet erg, want het is een vorm van marketing waar ik wat mee kan. Op de School voor de Journalistiek zouden ze me nu bedenkelijk aankijken, want in de mediawereld zijn redactie en marketing traditiegetrouw twee tegengestelde werelden. Marketing vindt redactie altijd maar irritant, want ze zijn arrogant en willen nooit eens meewerken en andersom vindt de redactie dat ze veel te vaak moeten luisteren naar marketing, dat ze geen zin hebben om iets te verkopen en dat hun redactionele onafhankelijkheid wel bewaard moet blijven. Beide afdelingen opereren vanuit hun eigen toren en praten passief-agressief over elkaar.

Gelukkig is dit aan het veranderen. Tenminste, in ons bedrijf wel. De twee afdelingen zijn naar elkaar toe aan het groeien, want ze hebben allebei héél goed door dat dat wel moet om te overleven in deze tijd. Redactie en marketing kunnen van elkaar leren. Als marketeer weet je precies wat de doelgroep interessant vindt en hoe je bezoekerscijfers moet interpreteren – waar je als redacteur weer je voordeel mee kunt doen – en als redacteur kun je tips geven over het schrijven van content. Dat ga ik in deze blog doen. Ik bespreek een aantal valkuilen op het gebied van contentmarketing die ik af en toe tegenkom (want dat kan ik natuurlijk niet laten) en daarna geef ik tips over hoe je het dan wel moet aanpakken.

VALKUIL 1: Wij van Wc-eend adviseren Wc-eend

Teveel reclametaal gebruiken

Als je wilt dat mensen een bepaald product van je kopen, snap ik dat het belangrijk is om je bedrijfsnaam te vermelden. Maar: doe dat niet in vrijwel iedere zin. Er zijn andere vormen van reclame waarbij dat minder erg is (in een advertentie ‘verwachten’ mensen het zelfs), maar bij contentmarketing is het een doodzonde, omdat mensen dan al na een paar regels afhaken met de gedachte ‘dit reclameverhaal ga ik niet lezen’. Het loont veel meer om een leuk verhaal te schrijven met een aantal tips of om een case aan te bieden met voorbeelden uit de praktijk. Dan maakt het bij wijze van spreken helemaal niet uit dat je bedrijfsnaam pas aan het eind terugkomt, want het is de bedoeling dat mensen de hele tekst lezen, dan denken ‘hé, dit was interessant. Waar komt het vandaan en kan ik daar meer info vinden?’ en dan zien dat jullie bedrijf die-en-die oplossing biedt. Dán heb je precies je doel bereikt.

VALKUIL 2: Onze unieke oplossing is essentieel en biedt veel toegevoegde waarde

Vervallen in clichés

In het verlengde van valkuil 1: Vermijd dooddoeners. Een unieke oplossing is zelden uniek, en daar komt nog bij dat technisch gezien niets uniek is. Die toevoeging is niet nodig en mensen prikken er heel snel doorheen. Zorg voor leuke content, want een leuk geschreven tekst wordt gemakkelijker gelezen en onthouden. Ga op zoek naar een verrassende invalshoek of een leuke anekdote. Probeer daarbij algemene informatie over het bedrijf te vermijden, maar ga juist de diepte in en beschrijf persoonlijke ervaringen in de ik-vorm. Mensen vinden het leuk om een kijkje achter de schermen te krijgen; dat geeft een bedrijf een persoonlijk gezicht.

VALKUIL 3: Download onze whitepaper met 8 tips om X succesvol toe te passen (en dat klanten dan alles krijgen behalve die tips)

Je klanten voor de gek houden

Niet doen wat je belooft, dat is funest voor je reputatie. Als je een whitepaper aanbiedt met praktische tips, moeten die praktische tips daar ook in staan. Denk niet ‘als ik die leads maar binnen heb, maakt de rest niet uit’, want dan garandeer ik je dat die leads zo weer weg zijn. Als je goede en waardevolle informatie deelt die direct toepasbaar is, kunnen klanten daar wat mee. Je laat zien dat je je vak verstaat en dat je begrijpt waar de problemen zitten. De kans is groot dat klanten dan de volgende keer direct aan jou denken als ze een oplossing nodig hebben voor een probleem.

VALKUIL 4: Ons product heeft deze specificaties en biedt deze-en-deze voordelen

Alleen maar over de voordelen van je product praten, oftewel: featuritis

Hier heeft mijn collega Marjan pas nog een blog over geschreven. Content marketing houdt niet in dat je de klant van alles over je product gaat vertellen, maar dat je achter de problemen van de klant komt en vervolgens probeert een oplossing voor hem te vinden. Zoals mijn collega al zegt: dan kan je bijvoorbeeld een stuk schrijven met 8 manieren om X optimaal aan te pakken en dan bij de tekst een kader toevoegen waarbij een al bestaande klant vertelt hoe dat probleem bij hen is opgelost. Op die manier zet je je als bedrijf op de kaart, omdat jij weet wat er speelt en dat een goede indruk achterlaat bij potentiële klanten.

VALKUIL 5: Lees 3x per week een nieuwe blog op onze website

Teveel willen

Dit klinkt misschien vreemd, want het is toch goed om veel te updaten? Niet altijd, want het kan ook tegen je gaan werken. Je loopt het risico dat je jezelf gaat herhalen, dat je mensen gaat vermoeien en vooral: dat je je jezelf ontzettend veel extra werk gaat bezorgen. En daar zitten we niet op te wachten, want we hebben het allemaal druk.
De uitdaging van content marketing is om met zo weinig mogelijk inspanning zoveel mogelijk te bereiken. Zorg er daarom voor dat de content die je hebt een zo hoog mogelijk rendement oplevert door ‘m slim te hergebruiken. Dat betekent niet dat je elke keer hetzelfde moet publiceren, maar bijvoorbeeld dat je één lang stuk opsplitst in een aantal korte stukjes met tips. Of dat je blogs over hetzelfde onderwerp bundelt en daar een whitepaper van maakt. Of dat je een opvallende zin uit je whitepaper pakt en daar over tweet. Lees hier meer tips om één artikel tig keer te verspreiden.

Meld je aan voor de Update

Vaker van dit soort blogs lezen? Meld je dan aan voor de B2B Content Marketing Update: elke twee weken frisse, praktische inzichten over B2B Content Marketing. Ons doel: meer leads, meer omzet voor jou!

Aline de Bruin

Aline de Bruin

(Eind)redacteur Management Support & Zorginstellingen at Vakmedianet
Ik ben werkzaam voor de titels Management Support en Zorginstellingen. Een groot deel van mijn werk bestaat uit het updaten van de websites en het bijhouden van social media. Verder verstuur ik wekelijks de nieuwsbrieven, schrijf ik artikelen voor de bladen en ben ik eindredacteur van beide titels. Ik kan niet tegen spelfouten en ik ben allergisch voor cijfers.
Aline de Bruin

Latest posts by Aline de Bruin (see all)

Written By

Aline de Bruin

Leave a Reply

×