15 superhandige content marketing tools

15 superhandige content marketing tools

Met deze tools wordt jouw content marketing beter, sneller en slimmer

Van de week gaf ik een workshop digitaal publiceren aan een groep hoofdredacteuren. Allemaal collega’s met een passie voor het maken van vakbladen en het bouwen van community’s. Met een enorme berg ervaring bovendien. Het is indrukwekkend om te zien hoe ze er, vaak met kleine teams, in slagen om elke maand een blad te vullen met superrelevante content en daarnaast ook nog een levendige online community draaiende houden.

En hoewel veel “oude” processen super efficiënt verlopen, stelt “digital first” publiceren nieuwe eisen aan contentvormen, kwaliteit en design. De processen die dat met zich mee brengt, verlopen vaak nog lang niet zo efficiënt en zijn lastig “erbij” te doen. Daarom reikte ik tijdens de workshop een aantal tools, apps en platformen aan om het online publiceren, leuker, makkelijker en slimmer te maken. Achteraf kwam uiteraard de vraag: “Heb je ook een lijstje met die tools? Dan kunnen we ermee aan de slag.” Nu kan ik dat lijstje natuurlijk intern rondsturen, maar waarom zou jij er niet ook van profiteren voor je content marketing?

Dus zonder er verder omheen te draaien: mijn gereedschapskist om slimmer, mooier, leuker, beter en efficiënter online te publiceren (in behoorlijk willekeurige volgorde).

1. Buffer

Buffer

Buffer is een onmisbare app als je regelmatig content op meerdere social media kanalen wilt publiceren. Ik gebruik buffer om nieuwe blogs te delen op de social media kanalen van Vakmedianet, maar ook om marketinggerelateerde berichten met mijn eigen netwerken te delen. Dé killer-app van Buffer? Het inplannen van berichten. Ik lees bijvoorbeeld vaak ’s avonds meerdere artikelen en blogs die ik écht wil delen met mijn netwerk. Ik knal ze naar Buffer en die zorgt er automatisch voor dat mijn berichten de volgende dag netjes over de dag verdeeld op Twitter, LinkedIn, Google+ en Facebook worden geplaatst.

Waar gebruik je ‘m voor?

  • Op meerdere sociale netwerken tegelijk posten
  • Meerdere berichten tegelijk inplannen

Waar vind ik ‘m?

Buffer heeft een webapp, een Chrome-extensie en apps voor Android en iOS. Dus op welk device je ook content leest, zodra je het wilt delen, schiet je het in je buffer!

Wat kost ‘ie?

En niet onbelangrijk: de basisversie van Buffer is gratis, wil je meer dan is er “Awesome” of “Buffer for Business” met nog meer mogelijkheden. Zelf heb ik tot nu toe voldoende aan de gratis versie, maar de verleiding om voor meer te gaan wordt steeds groter. :)

2. Buzzsumo

Buzzsumo

 

Vrijwel iedereen houdt (meestal in Google Analytics) bij hoeveel traffic en pageviews nieuwe content oplevert. Jij ook toch? Maar weet je ook van elke blog hoeveel social shares die heeft opgeleverd? En wat je best presterende content van het afgelopen jaar was? Best belangrijk om te weten, zodat je de best practices kunt toepassen op je nieuwe content. Maar hoe hou je dat bij? Bijvoorbeeld met Buzzsumo. Een enorm krachtige tool die ik pas recent heb ontdekt en die zoveel kan dat ik hier niet alles ga behandelen.

Waar gebruik je ‘m voor?

  • Snel bekijken hoe vaak specifieke content is gedeeld op Twitter, Facebook, LinkedIn en Google+
    • Met de Chrome-extensie
  • Bekijken wat de meest gedeelde content van onze blog is
  • De meest gedeelde content over een onderwerp vinden
  • Checken hoeveel backlinks een artikel of website heeft
  • Etc.

Waar vind ik ‘m?

Buzzsumo is beschikbaar als webapp en heeft daarbij een super handige Chrome-extensie. Er is helaas nog geen mobiele app.

Wat kost ‘ie?

De Chrome extensie is gratis, maar als je de Twitter shares wilt zien moet je wel registreren. De web-app kan ook gratis gebruikt worden, maar geeft dan wel beperkte resultaten. Maar voldoende om te bepalen of het je $99,- per maand waard is voor de Pro versie.

3. Nuzzel

Nuzzel

 

Ik probeer mijn tijdlijn op Twitter zo goed mogelijk bij te houden, maar als je meer dan een handjevol actieve Twitteraars volgt is het al snel een chaos. Maar ik wil de briljante content die in mijn netwerk wordt gedeeld ook niet missen. Gelukkig zijn er apps als Nuzzel, die simpelweg de meest populaire content in mijn netwerk van de afgelopen uren op een rij zet. Super handig, want de meest waardevolle delenswaardige content komt vanzelf boven drijven. En je kunt ook gelijk de beste content retweeten…of in je buffer knaller natuurlijk.

Waar gebruik je ‘m voor?

  • Snel de meest gedeelde en waardevolle content uit mijn netwerk spotten en lezen.

Waar vind ik ‘m?

In iTunes of Google Play. Er is ook een web-app.

Wat kost ‘ie?

Helemaal gratis. Nog wel tenminste…ze zullen binnenkort vast een premium gaan vragen voor nieuwe features.

4. Feedly

Feedly

 

Los van de meest populaire content, wil ik ook gewoon een berg blogs en online publicaties bijhouden over allerlei onderwerpen, zoals content marketing, publishing, tech, etc. Daar is de RSS reader Feedly een uitkomst. Zodra ik een goed artikel lees op blog die ik nog niet ken, voeg ik de website toe aan mijn Feedly lijst en abonneer ik me eigenlijk op alle nieuwe content van die website in mijn Feedly feed. Ik gebruik het al jaren en volg inmiddels honderden websites…gelukkig kun je alles indelen in categorieën. En als ik hier iets delenswaardigs lees >>> Buffer!

Waar gebruik je ‘m voor?

  • Nieuwe content van relevante websites per onderwerp volgen en lezen

Waar vind ik ‘m?

In iTunes of Google Play. Er is ook een web-app en een Chrome-extensie om je makkelijk te abonneren op nieuwe sites of een artikel op te slaan voor later.

Wat kost ‘ie?

Helemaal gratis.

5. Pocket

Pocket

 

Soms zie je een topartikel, maar heb je geen tijd om het te lezen of wil je het bewaren als inspiratie voor later. In mijn geval bijvoorbeeld als ik content zie die ik in de tweewekelijkse B2B Content Marketing Update wil delen. Dan is Pocket ideaal. Ik voeg het artikel in één tap of click toe aan mijn Pocket, waar het artikel in zijn volledigheid wordt opgeslagen om later te lezen. Ook nog eens in een leesvriendelijk format. Ik tag de artikelen ook altijd, zodat ik ze altijd op onderwerp kan terugvinden.

Waar gebruik je ‘m voor?

  • Content opslaan voor later lezen
  • Gelezen content opslaan als naslagwerk of inspiratie

Waar vind ik ‘m?

In iTunes of Google Play. Er is ook een web-app en een Chrome-extensie om snel een artikel op te slaan voor later.

Wat kost ‘ie?

Helemaal gratis.

6. Canva

Canva

Ik schreef het al eerder: Canva is de Uber voor Photoshop. Met Canva maak je razendsnel, online mooie visuals om bijvoorbeeld je social media berichten te pimpen. Wij maken er uiteraard de visuals voor deze blog mee. Weten hoe makkelijk het werkt? Check vooral deze tutorial die ik eerder maakte.

Waar gebruik je ‘m voor?

  • Snel mooie visuals maken

Waar vind ik ‘m?

Er is alleen een web-app. Ik hoop dat ze ook snel met een mobiele versie komen.

Wat kost ‘ie?

Basisversie is gratis en is in veel gevallen toereikend. Ik gebruik zelf Canva for Work. Dat voegt een aantal handige workflow mogelijkheden toe, zoals huisstijlen en gedeelde templates.

7. Placeit

Placeit

Ik ben absoluut geen fan van stockfoto’s en ik denk dat ik niet de enige ben. Toch vallen we er vaak op terug; meestal door tijdgebrek. Wil je content promoten met een relevante afbeelding? Grijp dan niet meteen naar Gettyimages, maar probeer PlaceIt eens. Met Placeit kun je razendsnel een mooie mockup maken van jouw content op een beeldscherm, tablet of smartphone. En inmiddels hebben ze ook al vele andere “scenes” met kleding, boeken, visitekaartjes en ga zo maar door. Een frisse manier om de afbeelding bij je content promotie relevanter te maken.

Waar gebruik je ‘m voor?

  • Snel mockups maken van onze content op bv. een beeldscherm of boekcover

Waar vind ik ‘m?

Web-app only

Wat kost ‘ie?

Je kunt de foto’s gratis downloaden, maar wel in vrij lage resolutie. Vaak is dat genoeg, soms ben je $8 kwijt om je foto in hogere resolutie te downloaden.

8. Cloudconvert

Cloudconvert

Ik hou van tools die één ding heel erg goed doen. Cloudconvert is een schoolvoorbeeld. Heb je een Illustrator bestand, maar geen Illustrator? Sleep ‘m naar Cloudconvert en binnen een paar seconden heb je een SVG of bitmapbestand. Een PPTX, maar geen Powerpoint? Hup, zo omgezet naar PDF.

Waar gebruik je ‘m voor?

  • Bestandsformaat converteren

Waar vind ik ‘m?

De web-app alhier.

Wat kost ‘ie?

Gratis voor kleingebruikers. Grootgebruikers betalen wel.

9. Google Drive

Google Drive

Als je gezamenlijk met anderen content produceert of simpelweg van één of meer mensen feedback nodig hebt, dan is het over en weer mail van Word bestanden een drama. Of als je op meerdere devices werkt en op meerdere locaties. Ik hoop dat deze tip zwaar overbodig is, maar als bovenstaande nog je praktijk van alledag is: ga over op Google Drive. Werk samen in één document en hou het centraal.

Waar gebruik je ‘m voor?

  • Efficiënt samenwerken aan content
  • Altijd en overal je documenten bij de hand

Waar vind ik ‘m?

Web app. iOS. Android. Chrome-extensie om snel document aan te maken.

Wat kost ‘ie?

Gratis voor individuen (met 15gb opslagruimte).

10. Flaticon

Flaticon

Iconen zijn een handig hulpmiddel om je visuals, presentaties, whitepaper e.d. op te leuken en begrijpelijker te maken. Een aantal jaar geleden moest je je nog suf zoeken naar goede gratis iconen. Nu vind je alles wat je maar wilt op Flaticon. Je kunt iconen downloaden in PNG, SVG, EPS en PSD. Als je PNG kiest, kun je zelfs een willekeurige kleur en formaat kiezen voor je download. Let wel even op de attributie bij commercieel gebruik.

Waar gebruik je ‘m voor?

  • Designs en presentaties snel verbeteren / opleuken met iconen

Waar vind ik ‘m?

Web app.

Wat kost ‘ie?

Gratis als je de makers credits geeft.

11. ccSearch

CC Search

Als je niet van stockphoto’s houdt, maar ook geen budget hebt om zelf foto’s te (laten) maken, check dan eens Creative Commons Search. Met deze zoekportal kun je in allerlei databases zoeken naar fotomateriaal dat commercieel te gebruiken is, mits je de auteur credits geeft. Een klein offer, als je ziet hoeveel originele en relevante foto’s je kunt vinden als je een beetje slim zoekt. Met name de Flickr optie is goud waard!

Waar gebruik je ‘m voor?

  • Mooie, relevante niet-stockfoto’s vinden

Waar vind ik ‘m?

Web app.

Wat kost ‘ie?

Gratis, als je de makers van de foto’s maar credits geeft.

12. Open Site Explorer

Moz

Kwalitatieve backlinks zijn nog altijd de belangrijkste ranking factor om hoog te scoren in Google. Met Open Site Explorer (onderdeel van SEO-software Moz) kun je snel zien hoe goed het linkprofiel van jouw website is en wat de meest waardevolle backlinks zijn. En die van je concurrenten natuurlijk. Deze tool heeft mij in het verleden enorm geholpen om budget en prioriteit vrij te maken om te investeren in SEO en goede content.

Waar gebruik je ‘m voor?

  • Linkprofiel van je website en die van de concurrenten in kaart brengen

Waar vind ik ‘m?

Web app.

Wat kost ‘ie?

Gratis kun je al best veel zien. Als je echt alles wilt benutten, zul je een Moz Pro account account moeten nemen á $99,- per maand.

13. Pushbullet

Pushbullet

Oh, wat hou ik van deze app. Geen idee of dit herkenbaar is hoor: je ziet iets op je mobiel, maar je wilt het even snel naar je pc hebben…of andersom. Link, wachtwoord, afbeelding, telefoonnummer noem maar op. Met Pushbullet heb je een open kanaal tussen al je apparaten en wissel je in een oogwenk content uit tussen je devices. Voorheen mailde ik dan naar mezelf. Met Pushbullet gaat het 10x zo snel en soepel.

Waar gebruik je ‘m voor?

  • Links, foto’s, bestanden, notities, klembord en nog veel meer naadloos delen tussen al mijn apparaten.

Waar vind ik ‘m?

Web app. Android. iOS. Chrome.

Wat kost ‘ie?

Tot voor kort volledig gratis. Nu zijn er wat limieten bij gratis gebruik, maar dit is een app waar ik wel voor wil betalen als ik tegen de limiet aanloop. Nee, ik heb geen belang in Pushbullet…dit is wat je krijgt als je de ultieme user experience biedt: fans.

14. Typeform

Typeform

Onderzoeken kunnen een prachtige bron zijn voor heel veel relevante content en kunnen je als thought leader op de kaart zetten. Maar oh, oh, wat zijn die enquêtetools toch ouderwets, saai en onhandig…zowel voor degene die het onderzoek maakt als de respondent. Gelukkig is er dan Typeform. Wat een verademing om daar een enquête in te bouwen en in te vullen! Volledig responsive, touch geoptimaliseerd, alles lekker duidelijk en het ziet er gelikt uit.

Waar gebruik je ‘m voor?

  • Enquêtes, Quizzen, Polls

Waar vind ik ‘m?

Web app.

Wat kost ‘ie?

Gratis te gebruiken, maar wel met limieten in features. Voor de meeste enquêtes kan de gratis versie genoeg.

15. IFTTT

IFTTT

Last, but not least: nog zo’n pareltje. Met IFTTT kun je bijna alles online automatiseren. Er zin duizenden zgn. “recepten”. Automatisch elke nieuwe Twitter volger wegschrijven in een spreadsheet? Check. Een pushberichtje krijgen als het gaat regenen? Check. Foto’s die je op je smartphone neemt automatisch op Instagram plaatsen? Check. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Waar gebruik je ‘m voor?

  • Zelf gebruik ik ‘m nu om me automatisch een mail te sturen als er een nieuwe Tweet is van Vakmedianet. Die stuur ik dan automatisch door naar alle collega’s, zodat ze weten dat er iets te delen valt. Een soort basic social media amplificatietool dus.

Waar vind ik ‘m?

Web app. Android. iOS.

Wat kost ‘ie?

Gratis.

Wat zijn jouw favoriete content marketing tools?

Tot zover het kijkje in mijn gereedschapskist voor content marketing. Wat heb jij in je kist zitten? Deel het in de reacties, dan vul ik deze blog later aan met suggesties uit het publiek :)

En mocht je meer inspiratie nodig hebben: dit is met 7.800 shares het meest gedeelde artikel over content marketing tools van 2015…op de blog van Buffer, gevonden via BuzzSumo.

Meld je aan voor de Update

Vaker van dit soort blogs lezen? Meld je dan aan voor de B2B Content Marketing Update: elke twee weken frisse, praktische inzichten over B2B Content Marketing. Ons doel: meer leads, meer omzet voor jou!

Pieter van Diggele

Content Marketing Director at Vakmedianet
Pieter is Content Marketing Director bij b2b uitgeverij Vakmedianet. Hij heeft een passie voor innovatieve marketing- en contentstrategieën en een sterke overtuiging dat het écht helpen van professionals en het behalen van commerciële doelstellingen elkaar niet bijten, maar juist hand in hand gaan. Als blogger op de B2B Content Marketing Blog wil hij b2b marketeers die deze overtuiging delen, helpen om die om te zetten een content marketing strategie waar iedereen van profiteert.
Written By

Pieter van Diggele

Leave a Reply

×