Zet je marketingstrategie op één A4’tje

Zet je marketingstrategie op één A4’tje

En krijg alle betrokkenen mee

Het op een heldere wijze vastleggen van je bedrijfsstrategie, je marketingstrategie en je content marketing-strategie leidt zowel tot focus als duidelijke kaders. Als je dit doet, heb je op de helft van je concurrenten al een voorsprong genomen: volgens het Amerikaanse Content Marketing Institute heeft slechts de helft van de B2B-marketeers een dergelijk plan ontwikkeld.

‘The Big Why’

Het A4’tje begint met het krachtig vastleggen van ‘The Big Why’ van het bedrijf: wat is onze missie, waar staan we voor, wat willen we de wereld brengen? Vanuit de vaststelling van ‘The Big Why’ (zie hiervoor Simon Sinek’s Startwithwhy.com) heb je een stevige basis voor het vastleggen van de bedrijfsstrategie, maar ook om van daaruit de verbinding te leggen met je marketingstrategie en je content marketing-strategie. Deze plannen móeten met elkaar in verbinding staan.

De groeidoelstellingen van je bedrijf (markten, doelgroepen, producten, innovaties, etc) en de financiële doelstellingen worden vastgelegd in de bedrijfsstrategie en door vertaald naar de marketingstrategie (doorontwikkeling product-marktcombinaties, communicatiedoelstellingen, etc.). En vanuit het marketingplan naar je content marketing-strategie. Hoe gaat content marketing bijdragen aan het realiseren van de bedrijfsdoelstellingen. Waarbij het mooie is dat vrijwel alles meetbaar is! Zie voor enkele voorzetjes hieronder in de 8 stappen.

8 stappen op een A4’tje

George Stenitzer schreef op een blog op het Content Marketing Institute dat de volgende onderdelen in je content marketing-strategie op een A4’tje moeten zitten:

  1.       Doelstellingen zo scherp mogelijk vastleggen:
             Vergroten van de omzet van dienst Y
             Introductie van het innovatieve product Z
  1.       Doelen zo concreet mogelijk bepalen:
             De omzet van dienst Y vergroten met 5%
             Vergroot de merkbekendheid van product Z tot 25%
  1.       Strategie, hoe gaan we onze doelstellingen behalen:
             Klanten bruikbare informatie en prikkelende inzichten geven over trends
             Klanten helpen hun kosten te reduceren
  1.       Meetbaarheid bepalen en vastleggen:
             Vergroten van het aantal e-mail nieuwsbriefabonnees naar YYY
             XX gekwalificeerde leads binnen halen
  1.       Doelgroep zo scherp mogelijk omschrijven:
             Omschrijving van je (potentiële) klanten in de vorm van persona’s
             Wat hebben je klanten aan dienst Y of product Z
  1.       Met welke content-thema’s ga je je profileren:
             Wat is je verhaal, je kernverhaal is daarbij gekoppeld aan ‘The Big Why’
             Met welke relevante onderwerpen breid je je kernverhaal uit
  1.       Content-typen en frequentie:
             Welke typen content (blog, video, whitepaper etc) ga je inzetten en welke kanalen (print, online, social) ga je daarbij inzetten
  1.       Call to action:
             Hoe ga ik de doelgroep converteren en welke doelstellingen leg ik daarbij vast
             XX aantal offerteaanvragen of YY whitepaper downloads

Onderschat stap 9 niet

Het helder en beknopt formuleren van je strategie op één A4’tje is ook van groot belang om alle betrokkenen mee te krijgen. Aan de ene kant helpt een concreet content marketing strategieplan om je directie van het nut en de aanpak te overtuigen. Aan de andere kant helpt het om content makers, dat kunnen interne specialisten maar ook externe freelancers zijn, duidelijk te briefen en het grote geheel te schetsen. Wellicht een onderschatte stap en een idee dit als stap 9 toe te voegen op je strategisch A4’tje.

Hopelijk past een print van dit blog op een A4’tje en geeft het je voldoende houvast als leidraad! Past jouw strategie op één A4? Laat het weten in een reactie.

Fotocredits
Writing? Yeah. by Caleb Roenigk / used as background / CC BY 2.0

 

Meld je aan voor de Update

Vaker van dit soort blogs lezen? Meld je dan aan voor de B2B Content Marketing Update: elke twee weken frisse, praktische inzichten over B2B Content Marketing. Ons doel: meer leads, meer omzet voor jou!

Geert van den Bosch

Geert van den Bosch

Publisher Logistiek & Mobiliteit at Vakmedianet
Ik help bedrijven en organisaties bij het realiseren van hun groeiambities. Dit via het opstellen van of meedenken met het strategisch marketingplan, communicatieplan, online- of contentmarketingplan, alsmede ondersteunen bij het daadwerkelijk realiseren van deze plannen.
Geert van den Bosch
Written By

Geert van den Bosch

Leave a Reply

×