Waarom je zonder “WAAROM” niet ver komt met content marketing

Waarom je zonder “WAAROM” niet ver komt met content marketing

En je moet praten met je klanten voor je begint

In mijn vorige blog “Zet je marketingstrategie op één A4-tje” pleitte ik voor het helder vastleggen van je bedrijfsstrategie en (content)marketingstrategie. Om dat A4-tje handen en voeten te geven refereerde ik aan twee marketing-guru’s: Simon Sinek en George Stenitzer. Uiteindelijk hoort daar de belangrijkste persoon nog naast te staan: je klant.

Simon Sinek’s “The Big Why”

De kern van je strategie wordt vastgelegd in “The Big Why” van het bedrijf: waar staan we als bedrijf voor. Het concreet beantwoorden van deze vraag behoort tot wat Simon Sinek “the golden circle” is gaan noemen, waarbij in de buitenste cirkel staat wat je doet (“what”), in de middelste cirkel hoe je het doet (“how”) en in de binnenste cirkel staat waaróm je het doet: het “why”, oftewel je doel, je missie.
De kracht in de verbintenis van waarom naar hoe naar wat zit in de geloofwaardigheid naar je klant, naar je doelgroep. Met andere woorden: een “why” op papier kan mooi klinken en er imposant uitzien, maar als je doelgroep zich er niet in herkent of je marketingvertaling niet geloofwaardig overkomt, sla je de plank mis. De enige manier om hier achter te komen is toetsing bij je doelgroep.

9 stappen op een A4-tje

De tweede guru die ik in mijn vorige blog aanhaalde was George Stenitzer van het Content Marketing Institute die 8 concrete stappen voor het vastleggen van je content marketingstrategie heeft opgesteld. Ik voegde daar als stap 9 “het mee krijgen van alle betrokkenen, van je organisatie” aan toe. Stap 5 in het opstellen van dit plan is het zo scherp mogelijk omschrijven van je doelgroep, wat het meest concreet wordt in de vorm van zogenaamde persona’s. Ook het opstellen van persona’s kan alleen via toetsing bij je doelgroep.

Spreek met je klant

Het inzetten van content marketing als belangrijk element van je marketingstrategie is geen sinecure. Alles moet namelijk kloppen, je verhaal moet geloofwaardig zijn. En dat betekent dat je je klant bij alle stappen moet kennen en centraal moet stellen. En met kennen bedoel ik letterlijk aan zijn bureau zitten en met hem spreken. Hoe ziet zijn dag er uit, hoe komt hij aan informatie, met welke problemen wordt hij geconfronteerd, waar ligt hij bij wijze van spreken ’s nachts wakker van. Alleen op deze wijze komen persona’s echt tot leven en hebben ze echt waarde.

Op deze actieve wijze met diverse klanten spreken leidt niet alleen tot een betere kijk op wie hij is, maar ook tot directe of indirecte feedback op je bedrijf. Hoe kunnen wij onze producten of diensten zo door ontwikkelen dat we écht de klantproblemen oplossen en zijn werkproces verbeteren bijvoorbeeld. Hetzelfde geldt voor new business development: ga al in een vroegtijdig stadium het gesprek aan met je klant of je potentiele klant. Zodat je ook nog echt zaken kunt aanpassen op basis van concrete feedback. En niet alleen maar bevestiging zoeken op je eigen aannames.

Zet je klantbril op

Quote-Why-Geert-van-den-Bosch

Ik ga er even vanuit dat mede door mijn vorige blog jij in ieder geval tot de helft behoort die wél een marketingplan heeft ontwikkeld, wellicht heb je zelfs de 8 stappen van Stenitzer aan het papier toevertrouwd en zo veel mogelijk meetbare doelstellingen hebt bepaald. Weet dan dat dit nog vooral inside out is beredeneerd. Je plan gaat past echt leven als je samen met je team gericht écht met diverse klanten hebt gesproken, en met hun bril op je content marketingplan nogmaals bekijkt en toetst of je verhaal, je “why”, ook echt antwoord geeft op de vragen waar je klant mee worstelt.

Meld je aan voor de Update

Vaker van dit soort blogs lezen? Meld je dan aan voor de B2B Content Marketing Update: elke twee weken frisse, praktische inzichten over B2B Content Marketing. Ons doel: meer leads, meer omzet voor jou!

Fotocredits
Question Everything (Nullius in verba) Take nobody’s word for it by Duncan Hull / used as background / CC BY 2.0

Geert van den Bosch

Geert van den Bosch

Publisher Logistiek & Mobiliteit at Vakmedianet
Ik help bedrijven en organisaties bij het realiseren van hun groeiambities. Dit via het opstellen van of meedenken met het strategisch marketingplan, communicatieplan, online- of contentmarketingplan, alsmede ondersteunen bij het daadwerkelijk realiseren van deze plannen.
Geert van den Bosch
Written By

Geert van den Bosch

Leave a Reply

1 comment

  • Marketeers / marketingafdelingen doen vaak maar wat. Als je de behoeften van je markt niet kent weet je ook niet hoe je content / publicatie aankomt. Focus is fijn: interview je klanten, ex-klanten, niet-klanten en sta versteld van de inzichten die je krijgt. Help je markt met gerichte content. Ze staan te springen om een helpende hand.

×