Content marketing? Start bij je eigen website

Content marketing? Start bij je eigen website

En waarom verhalen vertellen wél werkt

Iedere website heeft er eentje, een ‘over ons’ sectie; bedoeld om de bezoeker een inkijkje in de organisatie te geven. De business wordt uitgelegd, de waarden van het bedrijf worden toegelicht, waar negen van de tien keer de medewerker centraal staat. Alles is prachtig en geweldig, maar eigenlijk is het waardeloze informatie want wie gelooft het nog?

Is het niet de bedoeling om je met jouw website juist te onderscheiden van anderen? Velen slagen daar niet in en hebben een belabberde ‘over ons’ pagina. De content is inwisselbaar met andere bedrijven. De inhoud van de pagina gaat vaak over de producten en services, hoeveel awards het bedrijf wel niet heeft gewonnen, maar het gaat niet in op de uitdagingen waar de potentiële kopers dagelijks voor staan. Veel bedrijven communiceren nog altijd inside out en krijgen zo geen vat op de klant. Voordat je aan de slag gaat met het maken van content en het uitrollen van een contentmarketing-strategie: begin eerst eens bij je website  en zet daar de klant centraal. Van daaruit kun je verder gaan bouwen.

Waarom bedrijven journalisten nodig hebben

Blog-4-Quote-Cor-Hospes

Wat jouw klant vooral wil als hij op jouw website terecht komt, is een antwoord krijgen op een vraag. Hij wil op weg worden geholpen met het probleem dat hij heeft. Dat moet in één oogopslag helder zijn als hij de moeite heeft genomen om naar jouw website toe te gaan om te kijken of jij het bedrijf bent die dat kan. Waarom houden we dit dan niet in ons achterhoofd bij het verkondigen van onze boodschap?

Contentmarketing-goeroe Cor Hospes legt in een filmpje uit waarom bedrijven zouden moeten gaan denken als een uitgever. Je boodschap komt veel beter over als je begint met het vertellen van verhalen: storytelling. Iets verhalend brengen, is de beste manier om je klant te overtuigen en wint het van een opsomming van ‘koude’ data en generieke informatie.

Een paar tips voor storytelling;

1. Laat klantverhalen domineren

Blog-4-Qualcomm

Stel vast wat je wilt vertellen. Wil je ‘betrouwbaarheid’ uitstralen? Zet dit dan niet letterlijk op je homepage ‘Wij zijn uw betrouwbare partner’ maar zorg voor een goed klantverhaal waaruit jouw betrouwbaarheid blijkt. De woorden uit de mond van jouw klant zijn zoveel meer aantrekkelijk voor andere (potentiële) klanten. Zij zitten immers met hetzelfde vraagstuk en herkennen dit.

Technologiebedrijf Qualcomm is een mooi voorbeeld. Een publicatie op hun website draait niet alleen om de producten en diensten die het bedrijf aanbiedt, het zijn de inspirerende verhalen over innovatie en de toekomst die de klant naar de site trekt. Dat zou niet zijn gebeurd bij het pushen van de platte boodschap.

2. Zet een filmpje centraal

Content Marketing bij Maersk

Geef in een video op jouw website uitleg over het hoe en waarom achter jouw product, dienst en bedrijf. Interview bijvoorbeeld jouw ceo. Laat hem niet de producten van het bedrijf prediken, maar laat hem vooral juist iets over zichzelf vertellen. Vraag naar zijn passies en drijfveren. De mens achter een bedrijf is minstens zo belangrijk als de feitelijke strategie. Een persoonlijk verhaal uit de mond van de directeur zegt zoveel meer dan de platte boodschap ‘buy this’.

Hij is aan de lange kant maar deze corporate movie van rederij Maersk is een mooi voorbeeld van een prachtig verhaal over dit bedrijf. Als je van avontuur houdt en een globetrotter bent, wil je hier toch werken?

3. Focus op onderwerp

Blog-4-Focus

Kies een onderwerp, steekwoord, trend of scherpe invalshoek en focus je hier op bij het maken van verhalen. Heb je iets meer tijd, dan kun je overwegen om te gaan voor thought leadership. Gedurende lange tijd leg je de focus op één onderwerp waarin je je expertise laat zien. Stel vast waar jouw bedrijf goed in is of wat jouw bedrijf wil uitstralen. Over dit onderwerp kun je blogs (laten) schrijven of er onderzoek naar doen en daarover publiceren. Neem iemand in de arm die je helpt met het vangen van je verhaal in woorden. Er zijn vast ook mensen in jouw bedrijf met een expertrol of een goeie pen. Je kunt hen interviewen of zelf een blog laten schrijven. Ga je een stapje verder en heb je inmiddels voldoende content ontwikkeld over een bepaald onderwerp, dan kun je overwegen om een whitepaper te maken. Je kunt een klantcase centraal stellen, onderzoeksresultaten uitgebreid uitwerken of de visie van jouw bedrijf over een bepaald onderwerp belichten. Let op, thought leadership komt van een persoon, niet van een merk!

Helpt dit blog je een beetje op weg? Waar zou je graag meer over willen weten of heb je hulp bij nodig? Laat het weten in een reactie.

Fotocredits:
foto 1 by Simon Cocks / used as background / CC BY-SA 2.0
foto 2 / still ANP YouTube video / used as background
foto 3 website Qualcomm / used as background
foto 4 / still Maersk YouTube video / used as background
foto 5 by Mark Hunter / used as background / CC BY-SA 2.0

Meld je aan voor de Update

Vaker van dit soort blogs lezen? Meld je dan aan voor de B2B Content Marketing Update: elke twee weken frisse, praktische inzichten over B2B Content Marketing. Ons doel: meer leads, meer omzet voor jou!

Annemiek Jorritsma

Annemiek Jorritsma

Project coördinator & editor at Vakmedianet
Naast handig met de pen, waarmee ik schrijf voor de Vakmedianet titel Logistiek.nl, werk ik samen met collega's aan content marketing programma's voor onze logistiek gerelateerde klanten. Ik verwonder mij regelmatig over ogenschijnlijk simpele marketingcommunicatie verbeteringen die voor bedrijven, vaak met verhalen die ze al hebben, voor het oprapen liggen. Ik wil ze met mijn praktische blogs een zetje in de goede richting te geven.
Annemiek Jorritsma
Written By

Annemiek Jorritsma

Leave a Reply

×