Content marketing: waar schrijf ik over?

Content marketing: waar schrijf ik over?

Zet de juiste stappen voor het juiste onderwerp

We starten als B2B-uitgeverij samen met onze klant een traject voor content marketing. De opbouw is besproken, de planning is uitgezet, de eerste deadline voor het aanleveren van content is nog ver weg. Ik – als contentcoördinator – mail de klant wel alvast informatie: ‘deze typen content zijn mogelijk, zo bouw je de tekst op, denk aan deze onderwerpen en als er hulp nodig is, denken wij graag mee’.

Geen geluid. De deadline nadert, ik mail nog een keer. Een positieve reactie volgt gelukkig snel: ‘wij overleggen over het thema van de content, je hoort spoedig van ons’. Week later. Ik bel, de deadline begint nu echt in onze nek te hijgen. Wat blijkt? De marketeer weet niet hoe hij de slag van campagne naar concrete content moet maken. Hij meldt schoorvoetend dat hij ‘eerlijk gezegd ook niet zo hééél goed weet waar hij moet beginnen… Help!’

Herkenbaar? Het verhaal is zeker geen uitzondering. Marketeers leveren uitstekend werk op heel veel gebieden is mijn ervaring, maar content bedenken en maken blijkt een vak apart. Niet getreurd: een vak kun je je best eigen maken!

Waar schrijf ik over? Zet deze stappen

Hoe kom je aan een goed onderwerp voor je content? Het is een manier van denken. Mijn ervaring is dat je altijd net iets verder moet denken dan het eerste item wat in je op komt.

Deze stappen helpen je op weg:

  • Zet je eigen bedrijf/product uit je hoofd (of minstens op een zijspoor)
  • Denk aan de laatste drie gesprekken die je voerde met mensen uit jouw doelgroep
  • Haal alle zinnen in het gesprek naar boven die de klant uitsprak over zijn twijfels, dus de zinnen met ‘ja maar’… ‘ik snap niet’… ‘dat kan niet’… ‘hoe moet dat’… ‘ik weet niet’… ‘ik zou graag’… ‘wat zou jij’… ‘dat is moeilijk’… ‘krijg geen grip op’…
  • Bundel al deze input tot een essentieel probleem van je klant: Wat weet/kan je klant niet, wat vindt hij moeilijk? Schrijf dat in 1 zin op: onderwerp XX is geboren!
  • En spreek je de doelgroep niet geregeld, ga dan met sales om de tafel en laat hen bovenstaand denkproces doorlopen

Drie contenttypen

Je hebt nu een onderwerp, maar welke richting wil je vervolgens uit met je verhaal? Wil je een overzicht aan tips bieden over het onderwerp XX? Wil je je hart luchten over probleem XX of wil je laten zien hoe goed probleem XX is opgelost bij een klant?

Bij B2B-uitgeverij Vakmedianet hanteren we door de bank genomen onderstaande drie contenttypen voor externe artikelen. Je zou het bijvoorbeeld zo kunnen invullen:

1. Achtergrondartikel

Een uitgebreid expertartikel dat de doelgroep helpt een probleem op te lossen:

  • Titel: Vijf oplossingen voor probleem XX
  • Intro: Omschrijf het probleem (50 woorden)
  • Tekst: Werk één voor één de 5 gouden tips voor probleem XX uit. Elke gouden tip begint met een tussenkop: Tip 1 – Tip 2… Na iedere tussenkop een blokje tekst van 100-200 woorden.

2. Blogs

Een prikkelend artikel over één onderwerp dat aanzet tot nadenken, wakker schudden, discussie:

  • Titel: Waarom trapt u nog steeds in probleem XX?
  • Intro: Omschrijf dat je tot je verbazing nog steeds probleem XX om je heen ziet (50 woorden)
  • Tekst: Benoem punt voor punt wat je ziet en waarom je dat opvallend vindt. Wees niet bang om je mening flink door te laten schemeren, sluit af met een duidelijke oproep/stelling/vraag. (Schrijf ongeveer 400-600 woorden)

3. Praktijkcase

Een artikel over de aanpak van een implementatie, werkwijze of project; sterk is natuurlijk om hierin ook echt de klant zelf op te voeren en aan het woord te laten:

  • Titel: Bedrijf lost probleem XX op
  • Intro: Bedrijf had probleem XX, heeft dit zo en zo opgelost.
  • Tekst: Bedenk in welke zes stappen probleem XX is aangepakt bij het bedrijf. Dat zijn je zes tussenkoppen, vul wederom ieder blokje tekst (100-200 woorden) met de aanpak van de betreffende stap.
    Wees concreet in een praktijkcase: niet ‘is verbeterd, maar ‘is met 10 procent verbeterd’. Niet ‘het is afgenomen’ maar ‘het is met 30 stuks per dag afgenomen’.

Heb je je onderwerpkeus en het type content bepaald, dan ben je al een mooi eind op weg! Lukt het niet? Laat het weten, wij doen het graag, het is ons vak.

Andere artikelen met praktische tips over content maken:


Wil je meer weten over het maken van content? Kom naar onze workshop op het B2B Marketing Forum op 16 maart 2017.

Meld je aan voor de Update

Vaker van dit soort blogs lezen? Meld je dan aan voor de B2B Content Marketing Update: elke twee weken frisse, praktische inzichten over B2B Content Marketing. Ons doel: meer leads, meer omzet voor jou!

Marjan Lijftogt

Marjan Lijftogt

Content marketing coördinator at Vakmedianet
Als coördinator participeer ik, met sales en marketing, in content marketing-projecten voor onze B2B-merken. Hoe zetten we het ideale content marketing plan op voor deze klant? Welke content zetten we in? Wat is een goede whitepaper? Moeten we een special newsletter maken en wat moet erin? Ik streef ernaar om op deze blog vooral praktische artikelen te plaatsen: hoe komen we tot goede content?
Marjan Lijftogt
Written By

Marjan Lijftogt

Leave a Reply

×