De waarde van persoonlijk schrijven

De waarde van persoonlijk schrijven

Over schrijven, stem en onvolledigheid

Alles van waarde is weerloos. En weerloos ben je als je persoonlijk schrijft. Maar van waarde is het ook: mensen herkennen wat je schetst, ze smullen van persoonlijke verhalen, de mislukkingen, de strijd. En dat kun je óók gebruiken bij het maken van online content: blogs bijvoorbeeld of het intro van een zakelijk artikel. Een tekst wordt niet geschreven door een bedrijf van bakstenen en glas, maar door een mens van vlees en bloed. Iemand die spruitjes eet. Of halalvlees. Iemand die ooit een angstaanval kreeg in de koelcel van McDonalds. Of die iemand redde met cpr. Iemand die graag skiet. Of niet. Iemand die Netflixseries kijkt in bed. Persoonlijk dus. (Húúú, jeukwoordenalarm: authentiek.)

Als ik voor Management Support Magazine een artikel, blog of interview schrijf, bekruipt me soms het gevoel tekort te schieten en geen recht te doen aan de geïnterviewde, of aan het onderwerp. Anderen hebben er beter over geschreven, uitgebreider, treffender. Wie ben ik om hier nog iets aan toe te voegen?

En laten we eerlijk zijn: de lat ligt ook hoog. Natúúrlijk wil je goede content maken, lezenswaardig, interessant, relevant, en het delen waard (inspirerend dus). Als redacteur, maar ook als journalist, marketeer en blogger.

Ik heb het hier niet over de technische kant: kernzinnen, hoofdgedachte, argumenten of koppen. Nee, over iets veel ongrijpbaarders: creatief en persoonlijk schrijven. En het lef hebben iets op te schrijven, en het een ander te laten lezen. Welke tekst je ook schrijft, als je schrijft leg je iets van jezelf bloot. Daarom in dit blog mijn standpunt (en tips) over de waarde van persoonlijk schrijven die je altijd kunt toepassen, ook voor online content.

Persoonlijk

Veel romanschrijvers zeggen niet voor niets: “Als je me wilt leren kennen, lees dan mijn verhalen.” Ze vinden het ongemakkelijk om over zichzelf te vertellen. In plaats daarvan stoppen ze zichzelf in hun boeken. Het is een wereldtip die je gemakkelijk zelf kunt toepassen: houd het klein en persoonlijk. Vertel een anekdote. Een fout die je ooit maakte. Een herinnering. Een voorbeeld van hoe je werkt. De mop die een wildvreemde laatst vertelde. Hoe je collega danste op het kerstfeest. Waarom je een hekel hebt aan de hond van je buurvrouw. Het moment dat je erachter kwam dat kweeperen kweken gewoon jouw ding is. Het kan van alles zijn.

Proef

Voeg je zintuigen toe. Hoe concreter de tekst hoe beter. Voeg kleur toe. En smaak of geur. Geluid. Hoe iets voelt. Welke vier geluiden hoor je nu, op dit moment? Welke kleur had de jas van degene die je groette, net in de gang?

Onvolledig

Durf onvolledig te zijn. Je hoeft niet dé ultieme tekst te schrijven die alle andere overbodig maakt. Er zullen mensen na jou over hetzelfde onderwerp schrijven, op hun eigen manier. Sterker nog: ze kunnen kauwen op jouw tekst, van daaruit verder redeneren en aanvullen. Durf een kiezel in de vijver te werpen. Wie weet hoe ver de rimpels reiken.

Eerlijk

Wees eerlijk. Maar niet té eerlijk. Zie volgende punt.

Dik aan

Schrijf je creatief, dan hoef je niet De Waarheid op te schrijven. Juist niet. Het doet er niet toe of wat je beschrijft op 14 oktober of 16 oktober plaatsvond. (Tenzij de datum van het allergrootste belang is.) Of dat collega X en Y allebei evenredig worden geciteerd. (Tenzij dat voor de lezer van het allergrootste belang is.) Je begrijpt: staat het in dienst van je verhaal en je lezer, dan is het relevant. Anders niet.

Dik gerust aan: hóé groot was die karper die je ving? (Twee meter lang, twee meter dik.) Hóé dronken was die kerstman in Lutjebroek? (Zo dronken dat hij achterover van zijn slee kukelde.) Hóé beschamend was het om veel te laat te komen op die vergadering met de fietsklemmetjes nog om je nette pantalon? (Je wilde dat je ter plekke als een feniks in rook zou opgaan.)

En dat brengt me bij het volgende.

Humor

Het is heerlijk als iemand lacht om zichzelf, en daarover schrijft. Relativeren geeft lucht onder de systeemplafonds en tussen de kantoorplanten. Er is al genoeg waarover geklaagd wordt. Niets is makkelijker dan afgeven op een tekst, of op een persoon. Breng er lucht en humor in. Neem jezelf op de hak. Heb plezier.

Beginregel

De eerste regel is van onschatbare waarde. Als ik in de boekhandel sta met een boek in mijn hand, ben ik eerst gegrepen door de cover. Ik lees de achterflap. Twijfel ik nog? Dan lees ik de allereerste regel van het verhaal. Talloze keren gaf die eerste zin bij mij de doorslag: kopen of niet? Met je eerste zin haal je je lezer binnen.

Schrijftips

Kill your darlings
Vaak kan de allereerste alinea van je blog gewoon weg. Helemaal. Schrappen. Het was een moment waarop je begon. Je begon te schrijven, je hand ging over het papier (of over de toetsen), je kwam in flow. Maar het was slechts een aanloopje, een intro. Weg ermee.

Schrijven is transpiratie
Inspiratie? Ja, natuurlijk. Het moment van flow. Medisch betekent inspiratie simpelweg ‘inademing’. Kunstenaars krijgen een ‘goddelijke ingeving’, deze wordt ‘ingeblazen’. Maar zoals een wijze schrijver zei: “Schrijven is een klein beetje inspiratie, en een groot deel transpiratie.” Ofwel:  “Schrijven is net zo lang blijven zitten tot het er staat.” (Kees van Kooten)

Om te beginnen
Heb je voor jezelf al een beetje een idee waarover je wilt schrijven, noteer dan in tien minuten alle steekwoorden die je kunt verzinnen. Voor dit blog had ik een lijst van dertig woorden die in me opkwamen.

Losschrijven
Zit je vast? Of kun je simpelweg niet beginnen? No worries. Start met schrijven, en ga door, ook al weet je niets te schrijven. Blijf je hand bewegen, blijf schrijven. Komt er onzin? Maakt niet uit. Binnen een halve minuut schrijf je iets dat wél blijft staan in je uiteindelijke tekst.

Inspiratie

Ter inspiratie twee van mijn recente blogs op Managementsupport.nl:
Feest
Podium

Meld je aan voor de Update

Vaker van dit soort blogs lezen? Meld je dan aan voor de B2B Content Marketing Update: elke twee weken frisse, praktische inzichten over B2B Content Marketing. Ons doel: meer leads, meer omzet voor jou!

Fotocredits
diary writing by Fredrik Rubensson / used as background / CC BY-SA 2.0

Latest posts by Vera Bot (see all)

Written By

Vera Bot

Leave a Reply

×