Praktijkcase: content marketing geeft sectorpositie ABN Amro body

Praktijkcase: content marketing geeft sectorpositie ABN Amro body

Over de kracht van content en thought leadership

Stel je bent een grote bank en je wilt je profileren als kenner van een specifieke sector. Wat doe je dan? In het geval van ABN Amro betekent dit in eerste instantie dat ze bankiers in huis hebben die gespecialiseerd zijn in specifieke sectoren. In de sector Transport en Logistiek is dit de rol van Bart Banning, Sector Banker Transport en Logistiek. Een van zijn belangrijkste taken is het opbouwen van thought leadership in deze sector. Dat houdt in eerste instantie in dat hij de logistiek professionals van bedrijven in deze sector veelvuldig bezoekt. “Dé manier om je eigen sectorvisie te delen met klanten, prospects en andere stakeholders is door met hen de dialoog aan te gaan over hun markt.” Maar dat alleen is niet voldoende om thought leader te worden.

Kennis delen

Binnen de sector is duurzaamheid een belangrijke trend. Het is dus belangrijk dat ABN Amro daar een duidelijke visie over heeft en heel goed weet wat er op dat gebied in de markt speelt. Maar hoe draag je die kennis en visie uit? “Het delen van onze visie met de stakeholders in de sector leidt tot een inhoudelijk waardevol gesprek.” De bank neemt daarbij afscheid van traditionele marketingmiddelen, zoals advertenties. Content marketing staat centraal in de marktbenadering van dé bank. Daarbij werkt ABN Amro veel met partnerships. “Kennis delen we met de buitenwereld via whitepapers, blogs, artikelen, ronde tafelgesprekken en regionale thema-events. Zo worden we een waardevolle gesprekspartner en beantwoorden we vragen waar de klanten en prospects daadwerkelijk me geholpen zijn.”

Content marketing programma over duurzaamheid

Dat is ook de route die Banning en ABN Amro hebben bewandeld als het gaat om het thema duurzaamheid. “De doelstelling is heel helder; we willen meer zichtbaarheid als bank op dit onderwerp. Dat vraagstuk hebben we ook neergelegd bij het platform Logistiek van Vakmedianet. Hoe kunnen we dit samen realiseren? Al snel werd duidelijk dat we een content marketing programma moesten ontwikkelen met verschillende elementen, zoals een enquête, een ronde tafelgesprek, advertorials en redactionele aandacht voor het thema duurzaamheid”, vertelt de sector banker.

Praktijkcase Content Marketing Abn Amro

Download de volledige praktijkcase

Wil je weten hoe Bart Banning dit content marketing programma verder heeft ontwikkeld en wat het heeft opgeleverd? Download dan nu de volledige praktijkcase in PDF formaat.

 

 

Pieter van Diggele

Content Marketing Director at Vakmedianet
Pieter is Content Marketing Director bij b2b uitgeverij Vakmedianet. Hij heeft een passie voor innovatieve marketing- en contentstrategieën en een sterke overtuiging dat het écht helpen van professionals en het behalen van commerciële doelstellingen elkaar niet bijten, maar juist hand in hand gaan. Als blogger op de B2B Content Marketing Blog wil hij b2b marketeers die deze overtuiging delen, helpen om die om te zetten een content marketing strategie waar iedereen van profiteert.
Written By

Pieter van Diggele

Leave a Reply

×