Hoe VGZ dé HRM-specialist wordt door content marketing

Hoe VGZ dé HRM-specialist wordt door content marketing

“Relevante leads; dat is wat deze methode oplevert”

“Vroeger gingen we zelf op zoek naar de doelgroep, nu vindt de doelgroep ons.” Jacob van Lier, marketeer zakelijke markt bij VGZ, heeft om die reden content marketing hoog op de agenda staan. “Het is eigenlijk de enige aanpak die werkt. Het gaat allemaal om relevante informatie, verspreid via een onafhankelijke afzender. En hebben ze je gevonden, dan moet je goed geïnformeerd de dialoog aangaan.”

VGZ is een van de grote zorgverzekeraars in Nederland met focus op de thema’s preventie, zorg en duurzame inzetbaarheid. “Dit zijn ook belangrijke onderwerpen in de content die we verspreiden, via whitepapers, thema-nieuwsbrieven, advertorials en de deelname aan congressen”, zegt Van Lier.

Relevante content, relevante leads

In de content die VGZ creëert en via de relevante vakcommunity’s van b2b-uitgeverij Vakmedianet verspreidt, is actualiteit een belangrijk speerpunt. Van Lier geeft een voorbeeld van hun werkwijze: “Werken aan vitaliteit, gezondheid en inzetbaarheid van medewerkers loont. Zo blijven medewerkers langer gezond en vitaal, zijn ze productiever en kunnen de kosten voor ziekteverzuim omlaag. Voor ons was dit een reden om een whitepaper over duurzame inzetbaarheid te publiceren, een dossier hierover samen te stellen en erover te vertellen op congressen, zoals het toonaangevende ‘Congres Over Duurzame Inzetbaarheid. Alles met het doel om onze naam als de specialist, de kenner te verstevigen bij de HRM-beslissers binnen de bedrijven.”

Quote VGZ Jacob van Lier

Daarbij houdt VGZ de content relevant. “Leuke wist-u-datjes, vrolijke quotes: mensen klikken er niet meer op. Nee, het gaat om onderwerpen die actueel zijn, die aansluiten bij wat de doelgroep op dat moment belangrijk vindt. En geen tien onderwerpen in de nieuwsbrief, maar één. Dat is de trigger en voor meer informatie kunnen ze een link aanklikken of contact met ons opnemen”, vervolgt Van Lier. De aanpak werkt. Het programma in 2014 heeft voor VGZ uiteindelijk 246 leads gegenereerd. En ook de resultaten van het nieuwe programma in 2015 zijn veelbelovend. “Heel relevante leads; dat is wat deze methode oplevert.”

Met name in de leadnurturing is nog wel winst te behalen in de toekomst, zo laat de propositiemanager weten. “We hebben huiswerk te doen. Wie is nu echt geïnteresseerd en wie moeten we nog meer bewerken met relevante informatie, voordat we ook hiermee het gesprek kunnen aangaan?”

Lees alles in de uitgebreide praktijkcase

Wil je het volledige verhaal van Jacob van Lier lezen, inclusief meer details over zijn succesvolle content marketing programma en welke aanpak ze rondom de leadnurturing toepassen? Download dan onderstaand de uitgebreide praktijkcase in PDF-formaat.

Heb je specifieke vragen aan Jacob of aan Vakmedianet over deze praktijkcase? Reageer dan op dit artikel of neem rechtstreeks contact met ons op (contactgegevens staan in de praktijkcase).

Download de volledige praktijkcase

Wil je erachter komen hoe Jacob van Lier VGZ op de kaart zet als dé HRM specialist en relevante leads genereert door middel van content marketing? Download dan nu de volledige praktijkcase in PDF formaat.


Lees ook: ‘Praktijkcase: Hoe Visma resultaat boekt met content marketing’

Marjan Lijftogt

Marjan Lijftogt

Content marketing coördinator at Vakmedianet
Als coördinator participeer ik, met sales en marketing, in content marketing-projecten voor onze B2B-merken. Hoe zetten we het ideale content marketing plan op voor deze klant? Welke content zetten we in? Wat is een goede whitepaper? Moeten we een special newsletter maken en wat moet erin? Ik streef ernaar om op deze blog vooral praktische artikelen te plaatsen: hoe komen we tot goede content?
Marjan Lijftogt
Written By

Marjan Lijftogt

Leave a Reply

×