“Er is een mix van kanalen nodig om klanten goed te begeleiden”

“Er is een mix van kanalen nodig om klanten goed te begeleiden”

In gesprek met Jacob van Lier van VGZ

Jacob van Lier geeft invulling aan zorgverzekeraar VGZ’s contentstrategie, zowel voor de consumenten- als de zakelijke markt. Door eerlijke informatie te verschaffen en transparant te zijn – op alle relevante touchpoints – vergroot hij de vindbaarheid, geloofwaardigheid en loyaliteit van VGZ. Hoe pakt Van Lier dit precies aan?

Digitaal transformatieproces

“Het digitaliseren van VGZ is een transformatieproces dat nooit is afgerond. De reguliere informatie-uitwisseling over bijvoorbeeld polissen, wijzigingen en nota’s vindt vrijwel altijd online plaats. Maar VGZ is ook offline actief. Denk hierbij aan ons papieren magazine, dat door de overkill aan digitale informatie nu juist een hoog bereik heeft.”

Nieuwe marktbenadering

Of Van Liers rol als marketeer de afgelopen jaren is veranderd door contentmarketing? “Aan de ene kant wel, aan de andere kant niet. Je kunt mensen nu met letterlijk één klik meenemen en de klantreis veel beter volgen en meten. De werkwijze is hiermee radicaal veranderd. De emotie die mensen met een merk verbindt, is daarentegen niet veranderd.”

Belangrijkste kanalen

VGZ zet zowel paid als owned en earned media in. “Op de zakelijke markt zijn onze meest waardevolle kanalen LinkedIn en onze nieuwsbrief. Op de consumentenmarkt zijn ons magazine, onze klantenservice en de nieuwsbrief erg belangrijk. We zetten ook Facebook, Twitter, persberichten, radio en televisie in. Die hele mix aan kanalen is nodig om mensen tijdens hun klantreis te begeleiden.” Van Lier heeft Vakmedianet ingezet voor een groter bereik. “Deze uitgever heeft het beste bereik onder HR professionals, een belangrijke doelgroep voor ons. Met onder meer whitepapers hebben we veel leads kunnen genereren.”

Contentmarketing over vijf jaar

“Met content onderscheiden we onszelf en voorzien we in de behoefte van onze doelgroep. Maar over een paar jaar ben je met alleen content niet meer onderscheidend, omdat alle informatie al beschikbaar is. Ik denk dat het dan vooral om emotie gaat. En dat alle clean websites die veel bedrijven nu hebben veel expressionistischer worden. Met kleuren, emoties en kunstachtige uitingen. Wie met emotie de beste verbinding met zijn doelgroep maakt, gaat scoren!”

Pieter van Diggele

Content Marketing Director at Vakmedianet
Pieter is Content Marketing Director bij b2b uitgeverij Vakmedianet. Hij heeft een passie voor innovatieve marketing- en contentstrategieën en een sterke overtuiging dat het écht helpen van professionals en het behalen van commerciële doelstellingen elkaar niet bijten, maar juist hand in hand gaan. Als blogger op de B2B Content Marketing Blog wil hij b2b marketeers die deze overtuiging delen, helpen om die om te zetten een content marketing strategie waar iedereen van profiteert.
Written By

Pieter van Diggele

Leave a Reply

×