Van push naar pull

Content marketing is niet nieuw. Het is al jaren bekend dat de traditionele vorm van massale interruptiemarketing zijn beste tijd heeft gehad en dat relevante content dé sleutel is om een relatie op te bouwen met je doelgroep als drijver van de omzet. Ook de B2B koper oriënteert zich immers voor een groot deel online en doet dit steeds meer zelfstandig. Uit verschillende onderzoeken blijkt zelfs dat de beslissing van B2B koper al voor ca. 60% vaststaat, voordat hij contact opneemt met mogelijke leveranciers.

De worsteling: oude reflexen

Toch slagen veel bedrijven er niet in om écht de omslag van push naar pull marketing te maken. De korte termijn regeert en als de nood aan de man is, blijven veel marketeers teruggrijpen op de oude, vertrouwde promotiecampagnes. Vaak om toch in ieder geval de indruk te wekken “naar boven toe” dat er alles aan gedaan is om de doelstellingen te behalen. We willen het allemaal graag anders doen, maar de praktijk is weerbarstig. En als het toch lukt om iets met content te doen, dan blijven we vaak nog in losse campagnes denken. We doen meer met content, maar we slagen er niet in om een doorlopend content marketing programma op te zetten om duurzame relaties op te bouwen met onze markt en structureel leads en sales te genereren.

Praktische hulp

Gelukkig zijn er ook marketeers die er in slagen om wél definitief af te rekenen met het oude systeem en die aansprekende resultaten boeken met B2B content marketing. Ook zij hebben vaak lang dezelfde push-naar-pull-worsteling doorgemaakt, maar het is ze uiteindelijk gelukt om aan te tonen dat content marketing werkt. Maar hoe hebben ze dat voor elkaar gekregen? Hoe reken je af met de oude reflexen en krijg je de organisatie mee in de nieuwe aanpak? Wat is B2B content marketing precies? Hoe bouw je een goede business case om een content marketing strategie op te zetten? En hoe kom je vervolgens van strategie naar praktische uitvoering? Allemaal vragen waar het B2B Content Marketing Blog op een praktische manier antwoord wil geven.

Jouw doel is onze missie

Het is onze missie om B2B marketeers te helpen bij het opzetten en uitvoeren van een succesvolle content marketing strategie. Niet door het aanbieden van mooie theoretische verhalen, maar door middel van praktische content die afkomstig is van marketeers die in hetzelfde schuitje zitten of hebben gezeten. Maar ook van redacteuren en journalisten, die als geen ander uit ervaring weten hoe je de beste content produceert. En van media-adviseurs die wekelijkse vele marketeers adviseren en die daarom precies weten wat de beren op de weg zijn.

De daad bij het woord

Herken jij je in de bovenstaande worsteling? Wil je nu eindelijk écht resultaten gaan boeken met content marketing, maar kun je wel een zetje gebruiken? Deel je uitdaging dan met mij en ik ga er alles aan doen om je op weg te helpen via dit blog. Of wil je juist graag een bijdrage leveren om anderen op weg te helpen? Dat kan natuurlijk ook. Graag zelfs! Hieronder vind je mijn contactgegevens, dus bel of mail me gerust.

pvd-round
Pieter van Diggele, Digital Marketing Director bij Vakmedianet en initiatiefnemer van het B2B Content Marketing Blog.

E-mail: pietervandiggele@vakmedianet.nl
Telefoon: 088​ ​584​ ​09​ ​87

Wat je moet weten over B2B content marketing

LOAD MORE
×