Waar ligt de Nederlandse B2B marketeer van wakker in 2017?
Rollercoaster by Tom

Waar ligt de Nederlandse B2B marketeer van wakker in 2017?

Dit zijn de vier grootste uitdagingen

  • Buy-in krijgen;
  • Samenwerking tussen marketing en sales;
  • Strategie: de juiste keuzes maken in kanalen en middelen;
  • Waarde halen uit data.

Dat zijn de grote vraagstukken waar B2B marketeers in de aanloop naar 2017 wakker van liggen. Dat blijkt uit de reacties van de ruim 350 aanwezige B2B marketeers tijdens het B2B Marketing Event in september. In deze blog zet ik deze vier vraagstukken op een rij.

De vraag: van welk zakelijk vraagstuk ligt u op dit moment wakker?

Omdat het een open vraag was, heb ik de antwoorden samengevat in enkele trefwoorden. De onderstaande wordcloud geeft duidelijk aan wat de belangrijkste issues zijn op dit moment.

Waar ligt de Nederlandse B2B marketeer van wakker anno 2017?

Waar ligt de Nederlandse B2B marketeer van wakker anno 2017?

Er zijn momenteel 4 grote hoofdpijndossiers bij B2B marketeers. Ik zet ze op een rij met wat voorbeelden en een korte toelichting per vraagstuk.

Buy-in: hoe krijg ik mijn directie/collega’s mee?

“Hoe krijgen we innovatie vraagstukken snel door de interne organisatie voordat we de boot missen?”

~Dewy

“Sales en Directie zijn nog niet “online”…”

~Nicole

“Hoe de nieuwe manier van werken door iedereen omarmd kan worden. Momentum versnellen!”

~Herman

Dat is het type vraagstuk dat ik heb geschaard onder de noemer “buy-in”. Het probleem is duidelijk: marketeers lopen voorop in de digitale transformatie en staan te popelen om aan de slag te gaan met o.a. contentmarketing. Maar hoe krijgen we “de rest” in vredesnaam mee?

Ik heb dé oplossing niet, maar mijn blog “Hoe Ontwikkel Ik Een Business Case Voor Content Marketing?” kan je zeker helpen om je kans op buy-in te vergroten.

Marketing/sales: hoe zorgen we dat marketing en sales beter met elkaar gaan samenwerken?

“Marketing op salestrategie afstemmen via alle beschikbare kanalen”

~Joanne

“Sales en marketing hand in hand krijgen”

~Maureen

“Sales is bang om de concurrent te veel te helpen. Hoe meer content we delen, hoe meer de concurrent meekijkt!”

~Bart

Het ligt natuurlijk in het verlengde van het eerste vraagstuk: hoe krijgen we sales en marketing op één lijn? Het is treffend om te zien hoeveel organisaties hier grote moeite mee hebben. De adviezen zijn legio, maar de praktijk is weerbarstig.

Je kunt als marketing nog zoveel leads binnenhalen, maar als sales er niet mee overweg kan is het verspilde moeite. En kennelijk heeft het issue bij veel organisaties aan de top nog niet de prioriteit die het moet hebben om er echt mee af te rekenen. Een echte killer voor het succes van contentmarketing en misschien wel dé reden dat steeds meer b2b organisaties nu hun heil zoeken in Account Based Marketing.

Keuzes maken/kanaalkeuze: de mogelijkheden zijn eindeloos. Hoe maak ik de juiste keuzes?

“Waar moet ik beginnen? Er zijn zoooooooooooooooo veel mogelijkheden.”

~Sander

“De juiste keuzes maken met beperkt budget”

~Sandra

“Versnippering van aandacht en vele kanalen”

~Bennie

Keuzestress krijgen we van al die mogelijkheden. Aangewakkerd door de content(marketing) over contentmarketing (sorry daarvoor!). Dit heeft natuurlijk alles te maken met een strategie. Duidelijk bepalen wat je niet doet, zodat je wat je wel doet goed doet. Geen keuzes maken is bijna dodelijker dan de verkeerde keuzes maken. Zet die strategie op papier, kies één ding en doe dat met alles wat je in je hebt. Als je dan faalt, ga je in ieder geval eervol ten onder.

In mijn blog “Starten met content marketing in 5 stappen” leg ik uit waarom een (simpele) strategie op papier zetten zo belangrijk is. En de eerlijkheid gebiedt te zeggen: ik ben nu bezig om de strategie voor deze blog scherper op papier te zetten en oh, wat is het moeilijk om keuzes te maken en bewust dingen NIET te doen die je eigenlijk wel graag zou willen.

Data: hoe maak ik chocola van alle data?

“Hoe kan je de data groei managen en omzetten naar operatie?”

~JD

“Zonder CRM inzichten proberen te verkrijgen.”

~Dennis

“Ontsluiten van data voor klant op weg naar meer (digitaal) contact”

~Steven

Hoe zet je data om in waardevolle inzichten en toepassingen waar je in de praktijk wat mee kunt als marketeer? Ook daar worstelen veel organisaties mee. Als je de data goed op orde hebt, kunnen ze je enorm helpen om relevant te zijn voor je (potentiële) klanten. Slechte, incomplete data zorgen vaak voor een tegenovergesteld effect. Terecht dus dat dit de volle aandacht heeft.

Laat je ook niet tegenhouden door gebrek aan goede data. Je kunt altijd simpelweg gaan praten met en luisteren naar je doelgroep. En op basis daarvan hele waardevolle content ontwikkelen waarmee je potentiële klanten aan je gaat binden.

De achtbaan die contentmarketing heet?

Dat content dé brandstof moet zijn van elke moderne marketingstrategie, daar lijkt geen B2B marketeer meer aan te twijfelen. Of we nu onze eerste stappen zetten in de achtbaan die contentmarketing heet of al een eind op weg zijn: we komen nu overduidelijk de weerbarstige praktijk tegen.

Bron: Gartner (oktober 2016)

Het is niet verwonderlijk dat de Hype Cycle van Gartner hierboven eruit ziet als een achtbaan…en we zitten met content marketing nu in een maagsplitsend gedeelte van de hype: we storten keihard van de “Peak of Inflated Expectations” naar de “Trough of Disillusionment”…met alle hoofdpijndossiers die daar bij horen. Ja, er zullen in 2017 veel contentmarketingplannen sterven in schoonheid. Maar voor de volhouders is er de hoop om de “Slope of Enlightenment” te halen, die leidt naar een rustgevend “Plateau of Productivity”.

Meld je aan voor de Update

Vaker van dit soort blogs lezen? Meld je dan aan voor de B2B Content Marketing Update: elke twee weken frisse, praktische inzichten over B2B Content Marketing. Ons doel: meer leads, meer omzet voor jou!

Pieter van Diggele

Content Marketing Director at Vakmedianet
Pieter is Content Marketing Director bij b2b uitgeverij Vakmedianet. Hij heeft een passie voor innovatieve marketing- en contentstrategieën en een sterke overtuiging dat het écht helpen van professionals en het behalen van commerciële doelstellingen elkaar niet bijten, maar juist hand in hand gaan. Als blogger op de B2B Content Marketing Blog wil hij b2b marketeers die deze overtuiging delen, helpen om die om te zetten een content marketing strategie waar iedereen van profiteert.
Written By

Pieter van Diggele

Leave a Reply

×