[Infographic] NL B2B onderzoek: zo word je relevant voor je doelgroep

[Infographic] NL B2B onderzoek: zo word je relevant voor je doelgroep

Welke kanalen en content vindt de Nederlandse professional relevant?

Hoe blijf je relevant voor je doelgroep in deze complexe, steeds meer digitale, wereld? Dat is een hoofdpijndossier voor veel B2B organisaties. Het simpele antwoord dat je overal terug ziet komen:

  • de juiste informatie;
  • op het juiste moment;
  • op de juiste plek;
  • bij de juiste persoon.

Maar wat is dan die ‘juiste plek’ en wat maakt iets ‘juiste informatie’?

Wat zegt de zakelijke beslisser?

We kunnen het als marketeers allemaal logisch beredeneren, maar dat is een overbekende valkuil. Waar het echt om draait: wat zegt je doelgroep? Om daar een beeld bij te krijgen hebben we de afgelopen maanden 237 professionals gevraagd naar hun voorkeuren.

De belangrijkste vragen

Als u zoekt naar informatie over het oplossen van een zakelijk vraagstuk:

  • Welke bronnen gebruikt u dan?
  • Welke bronnen ervaart u als meest waardevol?
  • Wat maakt een bron precies waardevol?
  • Welke vormen content vindt u het meest waardevol?
  • Wat maakt content waardevol en wat juist niet?
  • Zoekt u vooral naar meer diepgang over het vraagstuk of zoekt u naar een specifieke oplossing/leverancier?

Centrale conclusie: goede content via de juiste kanalen

De uitkomsten van deze vragen bevestigen wat we eigenlijk allemaal weten. Wil je relevant zijn? Bereik en raak je doelgroep dan consequent met unieke, kwalitatieve content. Via de meest gebruikte en meest waardevolle kanalen (volgens de doelgroep).

De uitkomsten van ons onderzoek met duiding vind je in de onderstaande infographic. Voor de minder visueel ingestelden en snelle scanners alvast de drie belangrijkste conclusies:

1. Op de juiste plek

De gemiddelde professional raadpleegt meestal vakgenoten, Google en vakinformatie. Dat zien ze ook als de meest waardevolle bronnen. Wat die bronnen waardevol maakt? De bron moet volledig, toegankelijk, deskundig en betrouwbaar zijn. Belangrijke conclusies om mee te nemen in je mediaplanning voor 2017.

2. In de juiste vorm

Professionals ervaren tips van vakgenoten, whitepapers, mondelinge informatie en redactionele artikelen als meest waardevol. Een contentmix van offline en online is dus van groot belang.

Zet daarin verhalen en ervaringen van vakgenoten centraal: je klanten zijn de vakgenoten van je potentiële klanten. En dus je meest waardevolle bron van content!

En bied die content geschreven aan in de vorm van whitepapers en artikelen, maar ook face to face, in (telefoon)gesprekken en op congressen, seminars en beurzen.

3. Op de juiste manier

Stel dat je whitepapers, artikelen en seminars inzet. Wat maakt die content dan waardevol en wat juist niet?

Relevante content volgens de B2B professional:

  • is uniek;
  • komt op het juiste moment;
  • is to the point
  • helpt om een complex vraagstuk beter te begrijpen.

B2B professionals knappen vooral af op content:

  • die te algemeen is
  • die geen herkenning oproept
  • die niet toepasbaar is
  • die teveel overkomt als een verkooppraatje

Zorg dus dat de kwaliteit van je content hoog ligt. Je doelgroep verwacht niet anders.

Geldt dit ook voor jouw doelgroep?

Uiteraard is dit een generiek onderzoek en is jouw doelgroep en jouw markt specifiek. Ons doel is vooral om je aan het denken te zetten: geldt dit ook voor mijn doelgroep? En er is maar één manier om daar achter te komen: vraag het ze!

De infographic

Tot slot niet onbelangrijk…de infographic in volle glorie of download de PDF versie als je de kleinere lettertjes ook wilt lezen.

Infographic | NL B2B Onderzoek: zo word je relevant voor je doelgroep

Meld je aan voor de Update

Vaker van dit soort blogs lezen? Meld je dan aan voor de B2B Content Marketing Update: elke twee weken frisse, praktische inzichten over B2B Content Marketing. Ons doel: meer leads, meer omzet voor jou!

Pieter van Diggele

Content Marketing Director at Vakmedianet
Pieter is Content Marketing Director bij b2b uitgeverij Vakmedianet. Hij heeft een passie voor innovatieve marketing- en contentstrategieën en een sterke overtuiging dat het écht helpen van professionals en het behalen van commerciële doelstellingen elkaar niet bijten, maar juist hand in hand gaan. Als blogger op de B2B Content Marketing Blog wil hij b2b marketeers die deze overtuiging delen, helpen om die om te zetten een content marketing strategie waar iedereen van profiteert.
Written By

Pieter van Diggele

Leave a Reply

×