Contentmarketing uitdagingen van een startende ondernemer

Contentmarketing uitdagingen van een startende ondernemer

Wat je als b2b marketeer kunt leren van een b2c startup

Mijn man Rembert is een eigen bedrijf begonnen. Hij zoekt en ontdekt nieuwe producten uit de streek of daarbuiten, bedenkt er een lekker recept bij en biedt het geheel aan in wat hij noemt een ‘smaakkist’. Zelf langs alle boeren rijden, is voor de meeste mensen niet te doen. Rembert was altijd bezig om ons eigen eten smaakvoller te maken. Wat als ik dat nu ook voor anderen doe? En zo is het ontstaan dat hij smaakvol eten voor iedereen bereikbaar maakt en mensen wekelijks een smaakkist kunnen bestellen bij Rembert, die hij vervolgens thuis komt afleveren. Te beginnen in de omgeving Arnhem. Hij drukt zijn persoonlijke stempel er op en daarom draagt het bedrijf zijn eigen naam: REMBERT.

Iedereen die hij vertelt van zijn idee, dat hij sinds kort ten uitvoering heeft gebracht, vergelijkt zijn concept vrijwel meteen met dat van HelloFresh. Je weet wel, de maaltijdboxaanbieder met een giga marketingbudget die ook wel wordt beticht van typische guerrilla marketing trekjes. Hoe boks je daar nu toch tegenop met een ieniemienie marketingbudget? Daar mocht ik van Rembert mijn gedachten wel eens over laten gaan, want ja ‘jij weet wel iets van content marketing af’.

Ieder zijn vak

Copywriting en een huisstijl vormgeven is echt een vak apart, dat erkende ik meteen. Verhalen vertellen en optikken kan ik zeker, losgaan op social media ook, maar een ‘creative rationale’ schrijven en een logo ontwerpen en het concept uiteindelijk verder met tekst en beeld ‘laden’, dat moesten we maar eens aan anderen over laten. We hebben de afgelopen periode REMBERT zien ontstaan en groeien door twee specialisten in de arm te nemen, John Janssen en Martijn Van de Voort, die weten hoe ze een foodconcept in de markt moeten zetten. Dat wil niet zeggen dat je zelf niets meer hoeft te doen. In tegendeel, volop aan de slag met moodboards, input verzamelen, googlen, veel praten met anderen en losse flarden tekst opschrijven. Bepalen wat de ‘why’ is, de STE. (STE = kernverhaal, merkwaarde, meerwaarde, USP volgens Cor Hospes). Zo kwam het bedrijf langzaam echt tot leven.

De pay off werd ‘Beleef de smaak’. We zijn dus duidelijk ergens anders op gaan zitten dan andere aanbieders. REMBERT is een tikje mannelijk en avontuurlijk concept geworden. We krijgen beiden de kriebels van dingen waar we aan vastzitten dus het werd een flexibel concept zonder abonnement. De smaakbeleving door te koken met de smaakvondsten van Rembert, producten met een verhaal die meestal afkomstig zijn uit de buurt, staat voorop. Mensen kiezen zelf welk recept ze aanspreekt en hoeveel porties ze willen, voor 2, 4 of 6 personen. Veel flexibiliteit dus, geen smaakkist is hetzelfde, maar ook wekelijks weer een uitdaging om de bestellingen binnen te krijgen. Hoe gaan we dat toch communiceren en vermarkten? Een volgende uitdaging diende zich aan.

Live communicatie

Bij de start van Rembert is er gewerkt met een pilotgroep van 25 klanten, een begin van een community. Bij de start hebben we deze groep in een landelijke omgeving uitgenodigd, samen met familie en vrienden, voor een kop koffie en een stuk appeltaart gemaakt van appeltjes uit de Betuwe. Samen met een paar eerste leveranciers heeft Rembert live uitgelegd wat hij voor ogen heeft. De beleving die hij heeft met koken en eten en de herkomst van producten. Dat heeft hij aan al deze mensen, een groep van ongeveer 65 mensen, zelf uit kunnen leggen. Ook heeft hij daarbij veel vragen kunnen beantwoorden en de nieuwsgierigheid gewekt. De kracht van live communicatie kwam hier zeker tot uitdrukking. Een begin van een community die we, klein als we nog zijn, heel creatief hebben aangepakt met weinig middelen.
Hoe vaak zie jij je klanten ‘echt’ en spreek je met ze in een inspirerende omgeving om samen nieuwe plannen te maken of je ideeën voor te leggen?

Whatsapp

Voor de pilotgroep hebben we een whatsapp-groepje in het leven geroepen om naast face to face contact bij het bezorgen ook tussendoor met iedereen te kunnen communiceren. Het kost niks, behalve wat tijd. Op deze manier kunnen we makkelijke vragen over de recepten en de bezorging beantwoorden, maar dit app-groepje konden we ook mooi gebruiken om de nieuwe bestellijst voor de aankomende week aan te kondigen. Mensen triggeren voor een volgende bestelling met een leuk verhaal of een smakelijke foto. Dat is echt nodig, bleek al gauw. Ook deelden de smaakliefhebbers, zoals we de klanten van Rembert noemen, zelf ook foto’s van het kookresultaat.
Na afloop van de pilot dacht Rembert aanvankelijk om het groepje op te heffen. ‘Nee’, zei ik, we maken er een ‘Vrienden van Rembert’ – whatsapp groepje van, en zo ontstaat er een heus netwerk van ambassadeurs. Een groep mensen die we goed kennen en nauw kunnen betrekken bij alle ontwikkelingen.
Whatsapp jij met collega’s? Waarom zou je het ook niet voor je klanten gebruiken!

Website

De eerste weken deden we het nog zonder website. Het concept moest nog groeien en de precieze richting moest nog worden bepaald. De pilotgroep was onderdeel van de reis. We appten en mailden de bestellijst die we in Google Forms maakten in het begin wekelijks aan iedereen door. ‘Het werkt toch prima zo, ziet er goed uit’, kregen we terug van klanten. Een website mocht toch echt niet ontbreken, echter eentje bouwen met een echt goede webmodule die ook aan de achterkant goede orderlijsten voor al die verschillende receptonderdelen kan genereren is niet 1-2-3 geregeld. De huisstijl was er inmiddels al wel plus wat beeldmateriaal. Een handige buurman, Sander Ettema, bouwde in een paar avonden een WordPress website voor ons, waar op de homepage de ‘why’ uiteraard staat verwoord en wordt uitgelegd hoe het bestellen werkt. Ook hangt er een blog aan. Driftig gingen we aan de slag om de kleine blogjes op facebook ook deels hier op te zetten en ik maakte een contentplanning zodat we wekelijks nieuwe verhalen en foto’s hebben. ‘Niet vergeten foto’s te maken met Instagram hé’, roep ik Rembert toe als hij weer op pad gaat naar nieuwe leveranciers.

De kracht van samen

Aan het einde van de pilot hebben we naast een korte enquête via Google Forms ook de groep weer bij elkaar gebracht om onder het genot van een wijntje de afgelopen periode door te nemen. Wat ging er goed, wat kan er beter? Kwetsbaar en open durven opstellen, ik geloof dat ik dat spannender vond dan Rembert, terwijl het allemaal bekenden van ons waren. Ook de groep durven vragen om hun toprecepten die ze vaak maken met ons te delen, aan Rembert de uitdaging om de meest smaakvolle ingrediënten hier de komende tijd voor te verzamelen. Smaak beleven doe je niet alleen, maar samen.

Durf jij anderen te vragen en jezelf kwetsbaar op te stellen?

Ik hoop dat je inspiratie hebt opgedaan bij dit blog over hoe je ondernemende ideeën van een starter met simpele middelen kunt toepassen, ook in een B2B organisatie.
In een volgende blog zal ik verder ingaan op de content marketing valkuilen waar we (bijna) in zijn getrapt en hoe je kunt zorgen voor authentieke verhalen en foto’s en welke kanalen je hiervoor kunt inzetten.

Meld je aan voor de Update

Vaker van dit soort blogs lezen? Meld je dan aan voor de B2B Content Marketing Update: elke twee weken frisse, praktische inzichten over B2B Content Marketing. Ons doel: meer leads, meer omzet voor jou!

Annemiek Jorritsma

Annemiek Jorritsma

Project coördinator & editor at Vakmedianet
Naast handig met de pen, waarmee ik schrijf voor de Vakmedianet titel Logistiek.nl, werk ik samen met collega's aan content marketing programma's voor onze logistiek gerelateerde klanten. Ik verwonder mij regelmatig over ogenschijnlijk simpele marketingcommunicatie verbeteringen die voor bedrijven, vaak met verhalen die ze al hebben, voor het oprapen liggen. Ik wil ze met mijn praktische blogs een zetje in de goede richting te geven.
Annemiek Jorritsma
Written By

Annemiek Jorritsma

Leave a Reply

×