De 15 populairste B2B Content Marketing artikelen van 2016

De 15 populairste B2B Content Marketing artikelen van 2016

Dit waren de populairste artikelen in binnen- en buitenland

Zo aan het begin van 2017 heeft iedereen de neiging om niet meer om te kijken naar 2016. Zonde, want er is in 2016 heel wat goede content gepubliceerd over content marketing in B2B. Op deze blog, maar ook elders in Nederland en internationaal. Vandaar 15 artikelen in drie lijstjes:

  1. Top 5 best gelezen op de B2B Content Marketing Blog
  2. Top 5 meest gedeeld – andere Nederlandse websites
  3. Top 5 meest gedeeld internationaal (Engelstalig)

Top 5 Best gelezen op de B2B Content Marketing Blog

#1 – 5 uitgebreide voorbeelden van whitepapers

Whitepapers op de pijnbank in naam van de wetenschap.

Het internet puilt uit van de whitepapers, maar zoek je een paar voorbeelden van goede whitepapers, dan vond je tot voor kort niks. Vandaar dat ik in juni vorig jaar zelf vijf whitepapers heb beoordeeld aan de hand van onze whitepaper checklist. Werk je zelf veel met whitepapers of ga je dit doen in 2017? Laat je dan inspireren door vijf uiteenlopende voorbeelden.

#2 – ‘Klik hier’ kan echt niet meer

10 tips voor een goede linktekst.

Het mooie van mijn collega Marjan Lijftogt is dat ze altijd schrijft vanuit haar dagelijkse praktijk als redacteur en content coordinator. Als je dagelijks online content optimaliseert, dan zie je hoeveel steekjes anderen laten vallen bij ogenschijnlijk doodsimpele onderdelen van online content. Schrijvers van artikelen die niet niet lijken te weten hoe je een goede linktekst schrijft bijvoorbeeld. Zo iets kleins, maar wel essentieel voor conversie, engegagement en SEO. Daarom schreef ze in het voorjaar een blog met 10 waardevolle, praktische tips voor betere linkteksten.

#3 – B2B Content Marketing: wat is het?

Zo leg je aan je niet-marketing collega’s uit wat content marketing is.

Wat is contentmarketing nu precies? Met die vraag zadelde ik mezelf begin vorig jaar op. Ik merkte namelijk zelf en bij anderen dat er nogal verschillende opvattingen zijn over wat contentmarketing precies is. Het is door alle hype inmiddels een behoorlijk hol begrip geworden en de CxO’s van deze wereld halen steeds vaker hun schouders als ze het woord “contentmarketing” horen. Des te belangrijker dat we duidelijk zijn over wat contentmarketing precies inhoud. Belangrijkste conclusie: contentmarketing is geen trucje, het is een manier van denken.

#4 – 13 simpele tips om één artikel tig keer te verspreiden

Eenmalig verspreiden is eeuwig zonde.

Nog zo’n blog geboren uit de praktijk. Het komt zoveel voor: publish & pray. Oftewel, je publiceert je content en dan maar hopen dat er lezers, kijkers of luisteraars komen. Zonde! Marjan laat in deze blog met 13 simpele content promotietips zien dat je reeds gepubliceerde content een tweede, derde of een veelvoud aan levens kunt geven.

#5 – 15 superhandige content marketing tools

Met deze tools wordt jouw content marketing beter, sneller en slimmer.

Eind 2015 gepubliceerd, maar veel gelezen in 2016. Deze handige blog met 15 slimme tools om je werk als (online) B2B marketeer effectiever te doen. Ik heb inmiddels al weer volop inspiratie voor een vervolg, dus binnenkort een nieuwe lijst. Ben je zelf heel blij met een tooltje dat nog niet in deze lijst staat? Deel dan je tip met me in de reacties.

Top 5 meest gedeeld – andere Nederlandse websites

Welke artikelen buiten onze eigen blog het meest gelezen zijn kan ik helaas niet beoordelen. Maar ik kan wel zien welke het meest gedeeld zijn op social media. Hier de top 5 Nederlandstalige blogs en artikelen over B2B Content Marketing op basis van aantal shares op Facebook, LinkedIn en Twitter. Ik heb hierbij gebruik gemaakt van twee tools die inzicht geven in het aantal shares van artikelen: Buzzsumo en Ahrefs. Ik heb ervoor gekozen om maximaal twee artikelen van één website op te nemen om de nodige variatie te bieden. Als ik puur op de aantallen af zou gaan, zouden vrijwel alle artikelen afkomstig zijn van Marketingfacts.

#1 – Waarom campagnes achterhaald zijn in b2b-marketing

Auteur: Tristan Lavender
Website: Marketingfacts

Inderdaad één van de beste artikelen van het jaar. Tristan Lavender laat haarfijn laat zien waarom we als B2B marketeers moeten stoppen met denken in campagnes met een begin en een eind. Nog steeds actueel en erg nodig om onszelf hieraan aan te blijven herinneren!

#2 – 2017: het grote vaarwel van inbound marketing

Auteur: Mark Beekman
Website: Marketingfacts

Eén van de meest controversiële artikelen van het jaar, gepubliceerd op één van de meest controversiële feestdagen van het jaar: 5 december. Mark Beekman legt uit waarom ze bij Graydon de focus verleggen van zo veel mogelijk leads werven met inbound marketing naar een account based marketing aanpak. Een beweging die steeds meer geavanceerde marketingteams aan het maken zijn. Heeft inbound-/contentmarketing daarmee zijn beste tijd gehad? Nee, dat denk ik niet. Maar voor bedrijven die zich focussen op grote accounts kan ABM wel eens een betere strategie zijn.

#3 – Relevante content voor B2B: raak je publiek in hoofd & hart

Auteur: Camiel Freriks
Website: Frankwatching

Inspirerende praktijkcase over Marieke Heesakkers van Berkvens Deursystemen en Limburgia Utiliteitsdeuren. In het artikel vertelt Marieke hoe ze zijn begonnen met bloggen en hoe dat al snel aantoonbare resultaten opleverde. De case is vorig jaar vaak voorbij gekomen, ook tijdens events, maar het blijft mooi en leerzaam om te lezen hoe Marieke het heeft aangepakt. Met aan het eind van het artikel een paar goede en praktische tips om je organisatie mee te krijgen in je strategie.

#4 – 7 Trends in B2B content marketing

Auteur: Jeroen van IJzendoorn
Website: factor tachtig

Trendlijstje met een paar waardevolle ideeën om meer uit je contentmarketing te halen. Bijvoorbeeld dat je je content heel gericht onder de aandacht kunt brengen van mensen die behoefte hebben aan de informatie die jij te bieden hebt. “Hyper-targeted paid distributie” noemt Jeroen dat.

#5 – Content marketing voor B2B-bedrijven; tips, trends en een case study

Auteur: Chelsea Bosters
Website: Becoming An Online Boss – Youtube

Chelsea Bosters timmert goed aan de weg met zijn vlogs over online marketing voor ondernemers. In augustus mocht ik zelf mijn tips voor B2B Content Marketing delen in een aflevering van Becoming An Online Boss. Inclusief een leuk voorbeeld van een B2B bedrijf dat portieverpakkingen levert aan o.a. de zorg.

Top 5 Meest gedeeld internationaal (Engelstalig)

#1 – Content Marketing Tips for B2B Organizations – Whiteboard Friday

Auteur: Rand Fishkin
Website: Moz.com

In één van de bekendste B2B content formats ooit, Whiteboard Friday, besteed Rand Fishkin aandacht aan contentmarketing voor B2B organisaties. Het begin van zijn video bevat veel gesneden koek over de verschillende fases in de sales funnel en de DMU. Wat verderop in de video doet hij een aantal interessante suggesties, bijvoorbeeld over de CAC to CLTV ratio. Klinkt ingewikkeld, maar het komt erop neer dat je de kosten voor het binnenhalen van een nieuwe klant afzet tegen de gemiddelde “customer lifetime value”. Als je dat doet, kom je er vaak al snel achter dat je veel meer budget zou kunnen steken in het betaald promoten van goed converterende content.

#2 – Avoid These Common B2B Content Marketing Mistakes

Auteur: Brent Adamson & Patrick Spenner
Website: Harvard Business Review

Uitdagend artikel dat een aantal misvattingen binnen B2B content marketing aan de kaak stelt. Zo stellen ze dat de meest “thought leadership” content, helemaal geen invloed heeft op zakelijke beslissingen. Alleen content die lezers iets nieuws vertelt over hun werk en die een goede reden geeft om hun gedrag te veranderen beïnvloed daadwerkelijk zakelijke beslissingen. Ze trekken ook de aanname in twijfel dat gepersonaliseerde content altijd beter is en stellen dat het feit dat iemand de content leest, altijd iets moet zeggen over de voortgang van de lezer in het aankoopproces.

#3 – 2017 B2B Content Marketing Benchmarks, Budgets, and Trends

Auteur: Ann Handley
Website: MarketingProfs

De eerste resultaten en conclusies op basis van hét jaarlijkse B2B contentmarketing onderzoek van MarketingProfs en Content Marketing Institute. Bedenk bij het doorlezen van deze resultaten dat organisaties in de VS een paar jaar voor lopen op de gemiddelde Nederlandse organisatie. Daarom des te interessanter om te zien waar B2B content marketing internationaal nu staat en waar het bij ons dus hoogstwaarschijnlijk naartoe gaat groeien.

#4 – Top 5 Lead-Generating Ideas for Your Content Marketing

Auteur: Neil Patel
Website: Content Marketing Institute

De 5 ideeën die Neil opsomt liggen voor de hand. Hij geeft wel praktische en uitgebreide tips voor ebooks, webinars, live events, whitepapers en case studies. Makkelijk door te lezen en het levert toch weer wat nieuwe inzichten op voor contentformats die je ongetwijfeld al toepast of overweegt toe te passen.

#5 – Study: Why B2B Marketers Waste 19% of Their Budgets

Auteur: Aaron Orendorff
Website: Contently

Een  misleidende titel en intro op basis van een verkeerde interpretatie van de bron. Maar goed. De rest van het artikel is erg de moeite waard. Het gaat in op een uitgebreid onderzoek van LinkedIn waarin zowel B2B marketeers, als salesprofessionals als klanten werd gevraagd naar hun contentinzet en -voorkeuren in de buyer journey. Levert waardevolle inzichten op. Bijvoorbeeld dat kopers soms al klaar zijn voor goede productinformatie, terwijl we als marketeers denken dat ze behoefte hebben aan case studies en testimonials.

Wat is jouw favoriet?

Welke artikelen over B2B (content) marketing van het afgelopen jaar zijn jou het meest bijgebleven? Deel het met anderen en laat je tips achter in een reactie.

Meld je aan voor de Update

Vaker van dit soort blogs lezen? Meld je dan aan voor de B2B Content Marketing Update: elke twee weken frisse, praktische inzichten over B2B Content Marketing. Ons doel: meer leads, meer omzet voor jou!

Pieter van Diggele

Content Marketing Director at Vakmedianet
Pieter is Content Marketing Director bij b2b uitgeverij Vakmedianet. Hij heeft een passie voor innovatieve marketing- en contentstrategieën en een sterke overtuiging dat het écht helpen van professionals en het behalen van commerciële doelstellingen elkaar niet bijten, maar juist hand in hand gaan. Als blogger op de B2B Content Marketing Blog wil hij b2b marketeers die deze overtuiging delen, helpen om die om te zetten een content marketing strategie waar iedereen van profiteert.
Written By

Pieter van Diggele

Leave a Reply

×