Je kent ze vast wel. De experimenten waarin vier mensen op straat naar de wolken staren, vervolgens ernaar wijzen en dat er dan mensen bij komen staan om te kijken wat die vier mensen nou in de lucht zien?
Of: drie mensen die in de lift staan en de vierde persoon die binnenkomt, kopieert het gedrag van de drie andere mensen (bekijk dit experiment uit de jaren 60). Ook jij komt dagelijks op vele manieren – vaak onbewust – vormen van beïnvloeding tegen. En juist van dit principe maakt content marketing ook gebruik.
Conversie een boost geven
Zet jij content marketing in om bijvoorbeeld leads te genereren of om nieuwsbriefabonnees te werven? Geef je conversie een boost door de zes principes van beïnvloeding toe te passen.
Hoogleraar psychologie Robert Cialdini heeft zes principes van beïnvloeding vastgelegd. Dit zijn dé principes die elke marketeer toe zou moeten passen op zijn of haar uitingen. (bekijk video secrets of persuasion incl.voorbeelden – 5,58 miljoen views, 63.048 likes)
Zes principes van beïnvloeding in willekeurige volgorde:
- Sociale bewijskracht
- Commitment en consistentie
- Autoriteit
- Wederkerigheid
- Schaarste
- Sympathie
Wat mij betreft mag het woord relevantie hierbij niet ontbreken. Het klinkt logisch, maar is toch écht essentieel in combinatie met elk van de zes principes.
Praktijkvoorbeelden
Er zijn zeer veel praktijkvoorbeelden beschikbaar. Bijvoorbeeld hoe je mensen – gratis – kunt beïnvloeden over hun eetgewoonte (Bekijk voorbeeld van Robert Cialdini, vanaf 5.02) of bijvoorbeeld booking.com – alle goede hotelboekingsites – waar je een grote hoeveelheid recensies en daadwerkelijke boekingen ziet plus de schaarste ziet qua beschikbaarheid van het aantal kamers. (Lees zeker ook het boek: 50 praktijkvoorbeelden van overtuigingskracht)
In mijn volgende blogposts zal ik dieper in gaan op B2B-voorbeelden per principe. Maar je kunt nu alvast – beter – begrijpen waarom je beter een klant aan het woord kunt laten over jouw oplossingen en producten, dan dat je het zelf vertelt.
Vraag: Pas jij de principes bewust toe in AL jouw marketing- en/of communicatie-uitingen (en dus ook in content marketing)? Zo ja, wat was jouw eye-opener? Zo nee, wanneer start je?
Fotocredits:
foto 1 by nestor ferraro / used as background / CC BY-SA 2.0

Meld je aan voor de Update
Vaker van dit soort blogs lezen? Meld je dan aan voor de B2B Content Marketing Update: elke twee weken frisse, praktische inzichten over B2B Content Marketing. Ons doel: meer leads, meer omzet voor jou!
Maarten Muller
Latest posts by Maarten Muller (see all)
- Hoe overtuig je iemand? Principe 1: Autoriteit - 7 april 2016
- Communiceren is leuk. Maar hoe overtuig je iemand? - 12 november 2015