“Zorg dat het verhaal van jouw organisatie een spannende serie is die je móet volgen” - B2B Content Marketing Blog
“Zorg dat het verhaal van jouw organisatie een spannende serie is die je móet volgen”

“Zorg dat het verhaal van jouw organisatie een spannende serie is die je móet volgen”

In gesprek met content marketing specialist Carlijn Postma

Carlijn Postma is eigenaar van The Post, een bureau voor content marketing in Zwolle. Ze ziet dat veel organisaties nog steeds content verspreiden zonder een goede strategie en daardoor veel kansen laten liggen. “Het is belangrijk dat het verhaal van jouw organisatie altijd doorloopt. Een verhaal dat je verspreidt via verschillende middelen en soorten content.”

Denk als media

Postma heeft een eigen methodiek ontwikkeld op het gebied van content marketing, ‘het mediadenken’. “Je kunt je namelijk heel goed laten inspireren door de media. Zij weten als geen ander hoe je een publiek met content boeit en aan je bindt. Ik praat dan ook nooit over ‘doelgroepen’, maar over ‘een publiek’. Het grote verschil tussen deze twee termen is dat een doelgroep door een organisatie is bedacht en een publiek zelf bepaalt of het jouw publiek is. Het is dus heel belangrijk dat je relevante content publiceert die jouw publiek graag wil zien en delen.”

Activeer de trigger

Helaas ziet Postma nog te vaak dat organisaties content maken ‘om het content maken’. “Zonder een goede strategie is content ook maar gewoon een afbeelding, tekst of video. Je kunt deze wel verspreiden via willekeurige kanalen, maar het zal weinig tot geen effect hebben. Je moet je eerst goed afvragen: wat wil ik bereiken? Wil ik meer naamsbekendheid? Of wil ik bekend komen te staan als thought leader? Wat zijn de vraagstukken van mijn publiek? Pas je strategie hier op aan. Wees je ervan bewust dat jouw publiek niet zit te wachten op informatie over hoe goed jouw product of dienst wel niet is. Wat hen wél interesseert, is informatie over hoe jouw product of dienst hen kan helpen. De kunst is om een trigger bij mensen te activeren. Ze moeten zich bewust worden van een (latente) behoefte.”

Vermijd doodlopende content

Postma ziet dat bedrijven regelmatig ‘doodlopende content’ maken. “Dit is content zonder vervolg”, legt ze uit. “Dit voorjaar zag ik bijvoorbeeld een abri-campagne over de stad Haarlem. Een week lang zag ik uitingen van een organisatie voorbij komen. Maar na die week was het klaar. Nergens kon ik meer informatie vinden, ook online niet. De abri-campagne was een op zichzelf staand iets. Geen onderdeel van een groter verhaal. En dat is echt zonde. Je kunt nauwelijks resultaten meten. Eigenlijk is het weggegooid geld.”

Het verhaal van jouw organisatie als tv-serie

“Je moet het verhaal van jouw organisatie zien als een tv-serie”, zegt Postma. “Content marketing werkt als een goede serie, bestaande uit meerdere afleveringen. Elke uiting van content is een losse aflevering. Vertel je verhaal niet in één keer en zorg ervoor dat je verhaal ook duidelijk blijft als je een keer een aflevering overslaat. Bedenk ook goed: welke karakters spelen een rol? Dit kunnen medewerkers zijn die je een rol geeft in je afleveringen, maar ook klanten of influencers. Bepaal ook het decor en de thema’s waarover het gaat. Zo schrijf je een goed scenario en wordt het voor je publiek duidelijk waar de serie (de content) van jouw merk over gaat. Content marketing is geen campagne: het is een doorlopend verhaal. Een spannende, leuke of informatieve serie die je móet volgen.”

B2B Marketing Event

Carlijn verzorgt de afsluitende keynote tijdens het B2B Marketing Event op donderdag 22 september in Amsterdam. Ze vertelt je heel praktisch hoe je in 6 stappen een content marketingplan kunt opstellen.

“Ik geef je tijdens mijn presentatie een onmisbaar stappenplan voor een effectieve contentstrategie. Als je mijn verhaal hebt gehoord, kun je direct aan de slag!”

Wil je dit niet missen? Kijk dan op de website voor meer informatie en meld je aan.

Meld je aan voor de Update

Vaker van dit soort blogs lezen? Meld je dan aan voor de B2B Content Marketing Update: elke twee weken frisse, praktische inzichten over B2B Content Marketing. Ons doel: meer leads, meer omzet voor jou!

Pieter van Diggele

Content Marketing Director at Vakmedianet
Pieter is Content Marketing & Audience Development Director bij b2b uitgeverij Vakmedianet. Hij heeft een passie voor innovatie contentstrategieën die een waardevol publiek bouwen en een sterke overtuiging dat het écht helpen van professionals en het behalen van commerciële doelstellingen elkaar niet bijten, maar juist hand in hand gaan. Als bloggerwil hij b2b marketeers die deze overtuiging delen, helpen om die om te zetten een content marketing strategie waar iedereen van profiteert.
Written By

Pieter van Diggele

Leave a Reply

×