“Doe altijd onderzoek naar de contentbehoefte van je doelgroep”

“Doe altijd onderzoek naar de contentbehoefte van je doelgroep”

Een interview met Laura Nuhaan; spreker, auteur en social selling specialist

Een passie voor innovatie. Dat is wat Laura Nuhaan drijft. Ze heeft veel ervaring op het gebied van marketing, sales en het toepassen van nieuwe technologieën bij bedrijven als Manhattan Associates, Bosch Rexroth en Health Hero. Haar specialiteiten zijn digitale marketing, lead generation en social selling. Laura geeft graag handige tips over B2B-marketing.

Geïnspireerd in Amerika

Laura woonde en werkte tien jaar in Silicon Valley. “Ik werkte daar bij verschillende succesvolle startups, zoals Good Technology. Ook was ik CEO van mijn eigen startup, het communicatieplatform FamiliLink. Met de kennis en ervaring die ik in Amerika opdeed, startte ik vijf jaar geleden in Nederland het adviesbureau Andeta. Ik help organisaties te digitaliseren en bij het verbeteren van de samenwerking tussen hun marketing- en salesafdelingen.”

Nieuwe technologieën

“Toen ik terugkwam in Nederland, merkte ik dat bedrijven hier de kat uit de boom keken en niet zo goed wisten wat ze met social media en nieuwe technologieën aan moesten. Dat is inmiddels wel veranderd. Alleen zie ik wel dat bedrijven worstelen met keuzes maken. Ze weten bijvoorbeeld niet goed waar ze moeten starten. Terwijl dit heel belangrijk is om echt een impact te kunnen maken in de online wereld.”

Struikelblokken

“Het is belangrijk dat bedrijven af en toe een moment van rust pakken. Iedereen wil nu bijvoorbeeld marketing automation toepassen omdat “het moet”. Maar het is wel belangrijk om hier goed over na te denken. Wat wil je ermee bereiken? En welke stakeholders betrek je erbij? We kunnen hierbij leren van de fouten die in het verleden zijn gemaakt met CRM-implementaties. Een degelijk plan van aanpak kan veel tijd en geld besparen.” Laura ziet dat bedrijven het lastig vinden om hun marketingverhaal relevant te maken. “Ze communiceren bijvoorbeeld te veel over hun producten en verrassen hun doelgroepen te weinig met inspirerende content.” Bedrijven die het volgens Laura wél goed doen? “Microsoft met een sterke digitale contentstrategie bijvoorbeeld, Salesforce met gerichte marketing en sales of Cooblue dat precies weet hoe ze zakelijk en leuk in content kunnen combineren.”

Integratie is een succesfactor

Laura adviseert om de klant leidend te maken. “Als een klant het fijn vindt om alles digitaal te doen, is dat prima. Maar wil hij liever een face-to-face afspraak, moet je dat ook doen. Offline contact neemt natuurlijk wel af. Maar of het nog waarde heeft? Absoluut! Sterker nog: als je mensen nu een persoonlijke uitnodiging per post stuurt, val je juist op.” Volgens Laura is het belangrijk offline en online te integreren. “Denk bijvoorbeeld aan een beurs. Je kunt hierbij van te voren én na afloop met mogelijk prospect communiceren via social media en apps. Ook is een goede mix nodig van paid, earned en owned media.”

Onderzoek de contentbehoefte

“Bij het uitzoeken en selecteren van producten zijn consumenten steeds meer online actief. Als bedrijf moet je daarom vindbaar zijn, opvallen en waarde toevoegen. Het is belangrijk om het koopproces van de belangrijkste klantgroepen in kaart te brengen en vervolgens per fase de belangrijkste motieven, de contentbehoefte en meest gebruikte kanalen te bepalen. Hierna werk je de contentmarketingstrategie uit waarin je beschrijft hoe je de klant naar de volgende fase in het koopproces begeleid. Veel kennis is vaak al aanwezig bij marketing- en salesteams. Natuurlijk moet je ook met de doelgroep zelf in gesprek gaan.”

Contentmarketing in de toekomst

“Contentmarketing zullen we niet altijd op dezelfde manier in blijven zetten, er moet op een gegeven moment iets nieuws bedacht worden. We zullen steeds meer online en mobiel gaan. E-mail neemt af, het gebruik van apps neemt toe. En de manier waarop mensen content tot zich nemen, wordt steeds sneller en korter. Bedrijven moeten op die ontwikkelingen blijven inspelen.”

Meer advies van Laura?

Wil je meer lezen? Laura heeft een boek over social selling geschreven. “In dit praktische boek leg ik uit hoe je succesvol inspeelt op digitaliseren en social media, met name binnen b2b sales.”

B2B Marketing Event

Laura verzorgt de eerste keynote tijdens het B2B Marketing Event op 22 september in Amsterdam. Kijk op de event website om te lezen hoe je gratis bij dit exclusieve event aanwezig kunt zijn.

“In mijn presentatie laat ik zien welke basic zaken je goed voor elkaar moet hebben om (online) succesvol te zijn. Ik geef voorbeelden van bedrijven die het goed doen en handvaten om het zelf te doen. En ik leg uit dat het soms nodig is om binnen je organisatie veranderingen aan te brengen om succesvol te worden.”

Meld je aan voor de Update

Vaker van dit soort blogs lezen? Meld je dan aan voor de B2B Content Marketing Update: elke twee weken frisse, praktische inzichten over B2B Content Marketing. Ons doel: meer leads, meer omzet voor jou!

Pieter van Diggele

Content Marketing Director at Vakmedianet
Pieter is Content Marketing Director bij b2b uitgeverij Vakmedianet. Hij heeft een passie voor innovatieve marketing- en contentstrategieën en een sterke overtuiging dat het écht helpen van professionals en het behalen van commerciële doelstellingen elkaar niet bijten, maar juist hand in hand gaan. Als blogger op de B2B Content Marketing Blog wil hij b2b marketeers die deze overtuiging delen, helpen om die om te zetten een content marketing strategie waar iedereen van profiteert.
Written By

Pieter van Diggele

Leave a Reply

×