10 content marketing lessen van het B2B Content Marketing Event

10 content marketing lessen van het B2B Content Marketing Event

Inspirerende adviezen van de topsprekers Andrew Davis, Mark Appel en John Barnes

Kwalitatieve content marketing is de toekomst, maar hoe zorg je ervoor dat het inzetten van content een succes wordt? Die vraag stond centraal bij het B2B Content Marketing Event van Vakmedianet, op 23 april in het Muziekgebouw aan ‘t IJ. Inspirerende sprekers Andrew Davis, Mark Appel en John Barnes gaven de antwoorden. Deze handvatten reikten ze aan.

1. Zorg dat je dichtbij het centrum van het universum van je publiek komt.

Een tip van Andrew Davis. Hij wees erop dat jouw site in het online universum van de klant helemaal niet centraal staat. Volgens Davis moet je uitgaan van het planetenstelsel van Galileo, waarin de zon, in deze vergelijking Google centraal staat en andere sites als YouTube, Facebook en LinkedIn daar dicht omheen cirkelen. De truc is om zo dicht mogelijk in het centrum van dat ‘klantenuniversum’ te komen.

2. Heroverweeg de marketing funnel.

Volgens Andrew Davis werkt de klassieke marketing funnel niet meer, al was het maar omdat die een begin en een eind heeft. Zo werkt het volgens Davis niet meer. Het gaat erom om momenten van inspiratie te creëren aan het begin van de klantreis. “Daar ligt de grootste kans in de huidige marketing”, zei Davis. “En om dat tot een succes te maken moet je je content creëren met dezelfde aandacht als je aan het product geeft.”

3. Maak een ‘content brand’, geen ‘branded content’.

Waardevolle content zorgt voor een grotere vraag, stelde Davis. Het belangrijkste is om een content brand te maken, contant die is gecreëerd om waardevol te zijn voor het publiek. Dit in tegenstelling tot branded content, dat is gemaakt voor een bedrijf.

4. Drie geheimen om je sales te stuwen met waardevolle content.

Davis gaf drie geheimen voor het maken van waardevolle content.

  1. Get rich, create a niche: Het is belangrijk om diep te gaan en je niches te ontdekken: “Stop trying to be everything for everyone.”
  2. Exploit content holes: Zoek naar de plek waar onbenutte ruimte ligt: “Opportunities exist in even the crowdiest market.”
  3. Make an appointment with your audience. Zorg dat het publiek kan rekenen op jouw waardevolle content op een vast tijdstip: “Try to own quality time in your customer’s inbox.”

5. Zorg voor een goede alignment tussen sales en marketing

Een tip van Mark Appel, die erop wees dat het salesapparaat van zijn bedrijf, Exact, voor 80-90% afhankelijk is van de leads van marketing. Om dat soepel te laten verlopen moet er een goede afstemming zijn tussen de sales- en marketingafdeling van het bedrijf.

6. Automation is heel belangrijk

Een marketeer moet volgens Appel op de hoogte zijn van hoe je met technologieën omgaat en hoe je een profiel opbouwt. “Het is belangrijk om je goed te verdiepen in marketing automation.”

7. Ga gewoon aan de slag 

Een simpel advies dat Appel een aantal keren gaf en uit de grond van zijn hart kwam. “Don’t overthink it”, zei Appel in de discussie met Andrew Davis en John Barnes. Op een gegeven moment moet je toch aan de slag. “Wij zijn een Delfts en Rotterdams bedrijf, we houden ervan om de mouwen op te stropen.”

8. Content partnerships hebben een grote waarde.

John Barnes wees op het belang van het sluiten van content partnerships met de media. De verbintenis met het medium creëert vertrouwen, terwijl de informatiewaarde van de content voor een sterker verhaal zorgt.

9. Native advertising is effectiever dan traditionele advertering

Een advertentie die binnen de lay-out en de nieuwsstroom van het medium valt is volgens onderzoek effectiever dan een traditionele advertentie, vertelde Barnes. Dan moet de native advertisement wel aan een aantal ingrediënten voldoen: hij moet de lezer tot actie aanzetten, duidelijk en transparant zijn, interessant zijn, geloofwaardigheid bewijzen en het moet niet een kwestie van ‘hard selling’ zijn.

10. Vergeet traditionele advertenties niet.

Hoewel de content marketing in de vorm van native advertising het effectiefst is, is het volgens Barnes niet de enige weg die naar Rome leidt. Barnes zei: “Running traditional ads with native advertising can boost an uplift of 38%.”

Zijn deze adviezen herkenbaar? Wat vind jij dé belangrijkste factor voor succesvolle content marketing?

Written By

Leon Brandsema

Leave a Reply

×